vattenberedningsmedel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lupuz
    • October 2004
    • 2

    vattenberedningsmedel

    Hej!

    Måste man alltid ha ett vattenberedningsmedel i vattnet ellr beror det på vad man har för vatten där man bor?

    MVH Marie
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Det beror på var du bor enligt min mening. Somliga tycker att man alltid ska använda det, men jag (och många med mig) tycker att det är onödigt om man har det. Det jag på rak arm kan komma på som orsak till att använda vattenberedningsmedel är följande:
    Nystart av akvariet.
    Om man har nya kopparledningar eller varmvattensberedare med koppartank.
    Efter medicinering.
    Om vattenverket tillsätter ammoniumsulfat i kloreringen... det kan du kolla på kommunens hemsida (gäller bl a i Stockholmsområdet)

    Det kanske finns flera anledningar, men det här var det jag kom på just nu...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • mats41
      • February 2004
      • 593

      #3
      De är ett bra sätt att få bort tungmetaller och skyddar slämmlagret på fiskens kropp.
      Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

      Kommentar

      • Solen
        • September 2003
        • 2997

        #4
        Personligen använder jag alltid sera aqutan vid vattenbyten, men det sägs inte var nödvändigt om man i övrigt sköter sitt akvarium.
        Jag använder det som extra garanti då aqutan sägs reducera tungmetaller och klor samt har förmågan att få vattnet klarare.
        Vad det beträffar funktionen att få vattnet klarare fungerar det då jag under en kort period var utan.....och vattnet blev klart grumligare.
        Pricken den Store !
        ~~~~

        Kommentar

        • fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

          #5
          Hej

          Jag bor i stockholm.Har slutat med vattenberednings medel.Fiskarna mår inte dåligt av det
          //FÅ

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Då är det ju lugnt för din del Fredrik. Just det där med ammoniumsulfat och klorering fick jag lära mig nu i helgen, visste inte om det. Tydligen bildar ammoniumsulfatet klofaminer som kommer att långsamt släppa ifrån sig klor i vattnet... det går alltså inte lufta ur kloret som med "vanlig" klorering. Sedan beror det väl på hur känsliga fiskar man har också...
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Dezzy
              • October 2004
              • 25

              #7
              Jag har haft mitt 250-liters i drygt ett halvår nu och jag har aldrig tillfört något vattenberedningspreparat, inte ens i början! Jag har aldrig haft nåt problem med mitt vatten. Jag bor i Skåne och vi har ju väldigt mjukt vatten. Har dock funderat mycket på om man behöver preparat i vattnet...
              nybörjare - men jag lär mig

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Som Nancy skriver så går det inte qatt ge ett entydigt svar utan det beror på många olika omständigheter.
                Vid ett normalt regelbundet vattenbyte om akvariet är bra skött så behövs det i regel inte. I vissa lägen som de Nancy nämner är det nödvändigt - ofta också om man har egen brunn.

                Jag bor i Skåne och vi har ju väldigt mjukt vatten
                Skåne är ju annars känt för sitt hårda vatten, definitivt inte för mjukt som du skriver.
                Idag är dock vissa vatten även i Skåne mjuka i likhet med resten av Sverige. Oavsett vilket så tror jag dock inte att vattnets hårdhet i sig påverkar om man behöver vattenberedningsmedel eller ej.

                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Magnus W
                  • March 2003
                  • 247

                  #9
                  Man kan också använda askorbinsyra för att binda kloramin.
                  Det diskuteras bl.a. i den här tråden:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10482

                  -- MW
                  Plats här för fyndig signatur

                  Kommentar

                  Arbetssätt...