Tunze Ph-controller

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael Palmberg
    • March 2003
    • 8

    Tunze Ph-controller

    Hej jag har precis monterat min nya 7070/2 controller och undrar lite om funktionen.Om jag sätter önskat ph på 7,3 så kör den ner till 7,28 men ska den inte vara avstängd till 7,32 innan den startar igen?Jag undrar för min startar redan på 7,29 igen,ja även på 7,28 ibland.Det blir ett väldigt på-av slående.Visserligen är ju ph värdet väldigt stabilt,men ska den funka så?En annan sak va har man för nytta av timerfunktionen?Tacksam för tips.
  • Morpheus
    • February 2003
    • 673

    #2
    Det enda jag kan svara på är varför timerfunktionen finns, och det tror jag att den gör pga att inte växterna fotosyntiserar när det är mörkt således kan man själv ställa in den så att den slås av när ljuset släcks.
    Mvh Anders

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3

      Min aqua-medic har 0,08 i hysteres.

      Dvs den slår på vid 6,34 och kör på tills vattnet blivit 6,26.

      Har du bara en tyst magnetventil så spelar det väl egentligen ingen roll om den har liten hysteres ??
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • Mikael Palmberg
        • March 2003
        • 8

        #4
        Nej det spelar väl ingen roll,jag var bara osäker på om den funkar som den ska.Timern är bara justerbar mellan 0-15 minuter så det kan inte ha med ljuset att göra.

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Om du läser instruktionsboken så kan du se att timerfunktionen är till för att undvika överupplösning av co2. Controllern kan ju slå ifrån och reaktorn vara full med oupplöst co2, då riskerar ph att gå under det inställda värdet. Men om controllern bara arbetar var 5-15e minut så accumuleras aldrig stora mängder co2 i reaktorn som kan ställa till det.

          Hur ofta slår din controller till/från? Min gamla gjorde det ca 100 ggr i minuten vid börvärdet. Om den slår till från mer än 5 ggr i minuten tycker jag att du skall reklamera den.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...