Vita prickar på stenar & blad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marit
    • September 2004
    • 244

    Vita prickar på stenar & blad?

    HAr sedan igår em fått vita prickar på stenar och blad i mitt yngelkar. Det ser ut som om det skulle vara saltkorn (modell större) som inte löst upp sig.Men jag har inte haft i salt, så jag undrar vad det kan vara.
    Kan det vara yngelfodret som lagt sig på dom och börjat mögla? Kan det ske så snabbt? Första ggn jag matade dom var igår nämligen. Fick även tre ottosar i karet igår, kan det ha med dom att göra?
    Gjorde delvattenbyte igår kväll (ca 20%).
    Några tips om vad det kan vara?
    Ynglena är pigga och glada, ottosarna sitter fastsugna på diverse tillbehör.
    /Marit
    105 liter blandad kompott, mest levandefödare....
  • Marit
    • September 2004
    • 244

    #2
    Ingen?
    Glömde säga att vattnet ät kriatallklart i övrigt, inget som flyter omkring....
    /Marit
    105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

    Kommentar

    • Pelle__k
      • March 2003
      • 646

      #3
      vita prick-sjukan?
      www.discusklubben.se
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

      Kommentar

      • Marit
        • September 2004
        • 244

        #4
        Fiskarna har inga prickar, bara stenar och blad!
        105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

        Kommentar

        • Pelle__k
          • March 2003
          • 646

          #5
          Upps! Fel av mig! Hehe, om bara ögonen var med så skulle jag ju sett....
          www.discusklubben.se
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

          Kommentar

          • Qwerty
            • December 2003
            • 526

            #6
            hahaha... förlåt men pelle lät j*vligt kul jo men du akta som inte stenen dör för prickarna hahahahahha ... över till alvaret det 'r nog inte fara du kan ju försöka ta bort prickarna ?? kanske är toffs alger
            363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

            Kommentar

            • Marit
              • September 2004
              • 244

              #7
              Haha, Pelle, ingen fara.... Jag läser också med "dimmer-funktion" ibland!
              Q: Hur mycket kan jag vara å hålla på i karet, när det är yngel i? Vill ju inte störa dom alltför mycket (födda i går). Tofsalger? Trodde dom var gröna! =)
              105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

              Kommentar

              • Marit
                • September 2004
                • 244

                #8
                Hmmmm... Ny utveckling.
                Alla flytväxter är nu dessutom täckta med nåt vitt och luddigt. Dessutom hittade jag två saker som jag misstänker är snäckor. Vad ska jag göra nu? Flytta yngle+ottosar till yngelburken (15 liter) och ta ut och sanera hela karet med innehåll? Om jag tar över vatten från det karet dom är i nu, kan jag få med mig "smitta" då? Vill inte ha snäckor i karet, och vill absolut inte ha dessa vita prockar+luddig dimma, som sitter i flytväxterna...
                Ge mig råd!!!
                Ps, nån som har nån bild på snäckor så jag kan jämföra? Dom är förbaskat amå, ser ni!
                105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

                Kommentar

                Arbetssätt...