Konstig Hinna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hoffa
    • October 2002
    • 136

    Konstig Hinna

    Hejsan har ett 720 som det går en del amrikanska ciklider i ganska små,har kört mitt akvarium i ca 1,5 månad nu och jag får en konstig hinna som ser ut som damma,jag såg nämligen att mina fiska stod i ytan och simma och utgick från att det va syrebrist varpå jag gjorde vatten byte och allt blev bra nu 2 dagar efter så är det en sånn yta igen,har 2 st powerhead 802 innerfilter och ett ytterfilter fluval 404.
    Det är precis som om ytskicktet blockeras av denna hinnan,stoppar jag ner ett finger så blir det som ett håll i hinnan.

    PS: jag matar dom 2 gånger om dagen på middan vid 11 sen vid 18/19

    Mvh Jimmy

    /Jimmy
  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Hej!
    Här kanske du får lite tipps:

    /Lukas

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hej,
      Står de vid ytan och kippar efter luft rör det sig nästan alltid om syrebrist. Anledningen till syrebrist kan vara flera, som att man har fiskar som är speciellt syrekrävande, för mycket mat i akvariet, dåligt foder som inte fiskarna kan tillgodogöra sig, igentäppta filter, för mycket fisk i akvariet, slarv med de regelbundna vattenbytena etc. etc. Ofta är det en kombination av flera olika saker.
      Hinnan kan ofta bildas av bakterier eller dåligt foder och skall i sig inte vara farlig.
      Du har nog med all säkerhet tillräckligt med pumpar i akvariet.
      Se till att dina pumpar är inställda så att de riktas mot vattenytan så syresättningen ökas samtidgt som hinnan slåss sönder och dras in i filtret. Mata lite mindre och byt till ett foder som smutsar ner mindre.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Hoffa
        • October 2002
        • 136

        #4
        Tackar för svaren,det är en väldig rörelse på ytan sen har jag kopplat på en slang till ena 802 som ger bubblor,får mata dom en gång dagligen då jag matar dom med pellets som sjunker och som dom äter upp med en gång sen får dom och mina malar vegetabiliska tabletter i mellan åt med.

        Mvh Jimmy

        /Jimmy

        Kommentar

        • knatten
          • November 2002
          • 16

          #5
          Hinnan är i sig inget problem. lite tidningspapper som läggs på ytan försiktigt och lyfts upp brukar funka. cirkulation på ytan är också beprövat ta bort slangen som skapar bubblor och gör ett delvatten byte i stället och låt bli och mata på en tre fyra dagar. sen är nog dina problem borta. mata mindre men oftare i stället.
          mvh knatten

          Kommentar

          Arbetssätt...