Sätta salt på vattnet med 2 slöjsjärtar i?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    • September 2004
    • 8

    Sätta salt på vattnet med 2 slöjsjärtar i?

    [font=Trebuchet MS]Går det att lägga salt på 2 guldfiskar i mitt Kar? Hört av Akvarieaffärn att man ska det.
    Sant / Falskt?
    Och isåfall hur mycket per 10liter vatten?[/font=Trebuchet MS
    <font face="Comic Sans MS"><font color="limegreen">Jag har 2st Slöjsjärtar i en 20L Guldfiskskål </font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

    <font color="orange">//Mattias från Södertälje</font id="orange">
  • Eloise
    • November 2003
    • 80

    #2
    Hej,
    Har aldrig hört att man har salt till slöjstjärtar/guldfiskar överhuvudtaget... Och detta fast jag jobbar i djuraffär - på akvarieavdelningen... :-) Men rätta mig, om jag har fel. Helt nytt för mig iaf.
    Vad skulle det vara bra för i såfall?

    Mvh, Eloise.
    //Eloise.

    Kommentar

    • Ria
      • September 2004
      • 84

      #3
      Om man tar det DYRA Extozonet (går bra med vanligt salt, om det inte har förtjockningsmedel i)så är det 1 matsked per 100 liter, så i ditt fall skall det vara väldigt lite, och andra sidan behöver du nog inte salt i din skål, den är nog för liten, och så är saltet mera en förebyggande åtgärd för sjukdomar.

      Om du blev mer klok på detta.


      "Man kan aldrig nöja sig med att krypa när ens drift är att flyga"

      Kika in på min site Skalet.se

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Mindre än 01 % salt kvittar, det finns de som säger att bakterier/parasiter blir resistenta med för lite salt i vattnet.

        Jag skriver min upfattning ännu en gång kanske till vägledning för någon.
        Hur påverkas fisken med salt i vattnet
        Fiskar använder ett enzym i sina gälar för att upprätthålla rätt salthalt i sina celler, detta enzym är pH beroende för att kunna fungera, vissa arter klarar stora variationer medan andra är känsligare.
        Så när man tillsätter salt så har fisken det lättare att öka salthalten i sina celler genom att ta upp mer salt från det omgivande vattnet genom gälarna men om skillnaden är stor och förändringen av salthalten snabb hinner inte fisken ta upp saltet genom gälarna utan salt kan tränga in genom fiskens skinn genom osmos.
        Fisken producerar mer slem för att förhindra saltet att gå fel väg för att skydda sig och på så sett få mer tid att anpassa sig.
        Om fisken utsätts för det omvända förhållandet att hamna i ett vatten med lägre salthalt så måste den göra sig av med överskottet vilket går långsammare än att tillgodogöra sig mer salt.
        Om fisken inte hinner reglera och göra sig av med överskottet kommer salt att tränga ut genom cellväggarna/skinnet till omgivande vatten och små rodnader eller sår uppkommer och i värsta fall kommer fisken att dö genom att tillräckligt många celler går sönder.
        I båda fallen blir fisken stressad och använder mycket av sin energi för att utjämna detta förhållande.

        I ett välskött vatten är det som regel inte nödvändigt med salt i vattnet.
        För att minska risken för skador vid nitrit i vattnet på fisken kan man tillsätta lite salt.
        Salthaltigt vatten gör att nitrit inte kan "upptas" i lika lätt som utan salt.
        Därför tränger mycket litet nitrit via gälar osv in i blodet och förgiftar fisken.
        Inget salt säger många men det känt att saltkoncentrationer på mellan 0,1 till 0,3 % faktiskt ofta ger friskare fiskar och mindre sjukdomsangrepp.
        Undantag, vissa fiskarter som sägs inte tåla salt.
        Nackdelen med salt är att många/flesta växter inte trivs i vatten med en salthalt över ca 250 mg/l under en längre tid.
        Man ska bara tilsätta salt för den mängd vatten som byts.
        Salt dunstar inte.

        Jag antar att alla zoobutiker som säljer fisk har salt i sina karantän akvarier.
        För övrigt är det vanligt med salt i butikernas akvarie vatten.

        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Salt sill var en stapelföda innan andra metoder sådom konservering och senare djupfrysning tillkom.
          Ta till rejält så slipper vi problem i fortsättning...
          Vad jag inte förstår är att din guldfiskskål ändrar storlek mellan de tillfällen du deltar med spörsmål på detta forum....
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          Arbetssätt...