Värdena mina

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Edlund
    • September 2004
    • 330

    Värdena mina

    Nu har jag behandlat mitt 450 liter akvarium med nitrivec i0 dar.Inga nitriter men ph ligger på 5,5-6,0!.Skulle kolla kh värdet o om jag skulle fått reda på det skulle jag fått använda hela flaskan.Gh:t ligger på 2-3.Tycker ni jag skall bara låta det vara lr skall jag göra ett större lr mindre vattenbyte ?
  • Joacim
    • December 2003
    • 964

    #2
    Jag är förvisso ingen expert men wow... Lågt pH! Har du tillsatt något för att sänka det eller? Var kommer ditt vatten ifån? Jag kopplar inte heller varför KH-testet skulle kräva hela flaskan eftersom det knappast är högre än GH-värdet.

    Du kan ju alltid höja pH/KH (eller tvärtom) med bikarbonat. (fast det råd jag fick var att göra det i samband med vattenbyte)
    /J
    Det finns 10 sorters människor här på jorden.
    De som förstår binära tal och de som inte gör det.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Om du har svartvattenfiskar är det inte några alarmerande värden men visst du kan gärna göra ett ordentligt vattenbyte så får du nog upp pH något om du har kranvatten.
      Har du eget vatten är det kanske en helt annan sak.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Edlund
        • September 2004
        • 330

        #4
        Ph:t låg på 5,0-5,5 innan.Efter jag hade bytt ½ av vattnet så gick den till 5,5-6,0.De enda tillsatser jag har e co2.Förövrigt lite mangroverötter o en massa växter.Så det går inte att bara byte 1/3 av vattnet för att höjja ytterliggare ?.Jag vet att man itne skall hålla på o byta vatten nu när det är nystartat men jag e inte så bra på bikarbonat =)

        Kommentar

        • Edlund
          • September 2004
          • 330

          #5
          Det är bara kranvatten jag har.Skall ha diskus o altum med massa L-malar i.Så jag måste ha perfekta värden o just känns dom inte alls bra =/

          Ursprungligen skickat av erikthur
          Om du har svartvattenfiskar är det inte några alarmerande värden men visst du kan gärna göra ett ordentligt vattenbyte så får du nog upp pH något om du har kranvatten.
          Har du eget vatten är det kanske en helt annan sak.

          Kommentar

          • Joacim
            • December 2003
            • 964

            #6
            Enl. zoopet så vill ju diskus ha ett pH mellan 6 och 7 så det är väl i lägsta laget. Det lär vara CO2 som sänker pH f.t. så lite högre KH kanske vore önskvärt. Gör en sökning på bikarbonat (alternativt kalk/kalksten) så får du upp en del tips på hur du kan höja pH och KH.
            /J
            Det finns 10 sorters människor här på jorden.
            De som förstår binära tal och de som inte gör det.

            Kommentar

            • Edlund
              • September 2004
              • 330

              #7
              Tack för hjälpen

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Det är ju CO2 som förmodligen sänker sänker ditt pH.
                Vill du inte ha ett så lågt pH så minska CO2-halten.
                Men pH 5 skrämmer fortfarande inte mej om det finns en bra förklaring...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #9

                  Vad mäter du med ??

                  Stickor brukar ge lite vrickade värden så om du testar med sådana så kasta dom och skaffa några schyssta JBL-tester !!

                  Anledningen att jag misstänker stickor är att du nämner GH ! Vet inte varför men stickor brukar ha GH ett av testområdena. Sådär jätteintresseant är det ju inte heller...
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • jackson
                    • September 2003
                    • 1242

                    #10
                    GH är intressant för odling av fisk. Påverkar hur kläckningen av rommen fungerar.
                    kH är intressant för att med hjälp av pH-värdet avgöra CO2-halten i vattnet. Vilket är bra för växterna. Notera att man måste ha BRA pH-test. Det måste vara bättre upplösning än 0,5 pH mellan stegen. Dvs mätområdet i runda slängar 6,0 - 7,5 pH.

                    Papperstester är helt förkastliga. Det som fungerar är vätsketester.

                    Om du har lågt kH, så kommer lite CO2 att sänka pH-värdet mycket.
                    Har du högt kH, så kommer det behövas mycket CO2 för att sänka pH-värdet till samma värde som ovan.

                    kH + (-)CO2 => pH (notera att + inte är vanlig addition i detta fall)

                    Dvs kH och CO2 styr vilket pH-värde som du får (förutsatt att du inte blandar i något medel som ändrar pH-värdet, eller filtrerar över torv). Du styr alltså inte kH eller CO2 med pH.

                    Ökar du kH, så ökar pH. Ökar du CO2 så minskar pH (därför (-) framför CO2).

                    Så, vad har du för kH- och pH-värden? Har du lågt kH-värde, så kan det vara på sin plats att höja det några steg. Detta för att få ett stabilare värde på pH-värdet när du tillsätter CO2.
                    Hur mycket växter har du? Vad göder du växterna med? Hur mycket ljus har du? Hur tillsätter du CO2? Vad har du för filtrering/pumpar?
                    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                    Kommentar

                    • pupfish
                      • December 2003
                      • 248

                      #11
                      Du kommer inte under 5,6 i pH med CO2, såvida inte karbonatsystemet har kraschat för dig. Kolsyratvatten ligger på pH 5,7 och du lär inte komma under det och det är dessutom ett slutet system. Men det bygger på karbonatsystemet existerar.
                      500+

                      Kommentar

                      • JE
                        • January 2002
                        • 719

                        #12
                        Misstänker nog att Edlund inte har något mätbart kH värde alls utan omslaget sker redan på första droppen och det är därför du tror du behöver använda hela flaskan. Mät kH värdet i kranvattnet för förmodligen har du ett mycket lågt värde redan där och tillsats utav Co2 tillsammans med växterna kommer förbruka de små mängder karbonater du har i akvariet, tillsats utav bikarbonat är nödvändigt i så fall om du skall använda Co2 tillsats i karet.
                        Alternativt är att köra utan växter och Co2 tillsats eftersom vattnet verkar perfekt för just Diskus, Altum och L-malar.

                        Mvh Janne
                        http://www.goc.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...