höja kH + sänka pH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Holgersson
    • January 2003
    • 177

    höja kH + sänka pH

    Hej!

    Jag ska inreda mitt 600l till ett "amazonas" med ytterst lite växter. Fisken blir mina 6 urtjusiga "peru-altum" corydoras metae och ancistrus samt golden nugget.

    Jag har tänkt att ha rötter, bokgrenar (kvistar) samt boklöv och alkottar. Jag vill ha brunt vatten och ett lägre pH än vad jag har nu (ca 7.5). Dock ligger mitt kH på 2dGH vilket känns lågt då jag inte vill ha plötsliga svängningar i pH:et.

    Hur funkar det att i ytterfiltret ha kalksand och ha löv och kottar i akvariet, tar de bara ut varandra eller funkar det bra?

    Något annat jag bör tänka på eller någon som har en annan lösning?

    Mvh Andreas
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Höjer du KH - så höjer du även pH.
    Sänker du pH så sänker du KH.
    Men om du är rädd för pH-svängningar så skall du fundera på någon form av buffert.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Om man sänker pH med CO2 så påverkas inte KH.
      Har för mig att jag sett något buffer-preparat som buffrar vid pH 6.5 men minns inte var.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Mjoää, det gör det faktiskt, fråga mig o BluesBoy. Vi har båda upplevt KH sänkningar när vi drog igång CO2. Jag gick från 15 till 13 (där det stabiliserat sig), och pH sjönk från 7.6 till 7.2 ca.

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Har för mig att det kan bero på andra omständigheter i "systemet". CO2 i sig ska inte på verka KH.
          Har själv ett KH på ca 3.5 och det påverkas inte av min CO2 tillsats. CO2 ligger iofs bara runt 10ppm.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            KH borde väl rimligen sänkas något vid tillsats av CO2 eftersom CO2 reagerar med vattnet och bildar H2CO3 som har en syra-bas jämvikt med HCO3-.

            EDIT: felstavning
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #7
              Finns en hel tråd om detta, faktiskt.
              http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27650

              Kommentar

              • pupfish
                • December 2003
                • 248

                #8
                Själv anväder jag torv för att sänka pH/KH och stora svängningar på pH blir det inte. Detta vet jag eftersom jag kan mäta pH över dygnet. Nu avser jag pH-värden som ligger under 6,5 eller lika med 6,5.
                500+

                Kommentar

                Arbetssätt...