Ektozon eller vanligt salt !

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ria
    • September 2004
    • 84

Ektozon eller vanligt salt !

Vad finns det för bra alternativ till EKTOZON saltet ?

Har använt det i alla år,men tycker det är för dyrt nu för tiden,finns det några andra billigare sorter man kan använda,eller kan man bara ta vanligt hushålls salt ?

Är inte- och blir aldrig någon kemist :o)

"Ty de bekväma skola resa sig,för att återigen åberopa sig rätten att ta den lätta vägen i framtidens ångande stress och måsten"

(Mitt nyuppfunna ordspråk:o))

"Man kan aldrig nöja sig med att krypa när ens drift är att flyga"

Kika in på min site Skalet.se
  • Laesk
    • March 2004
    • 399

Du kan använda va som helst bara de är "utan jod"

Jag kör med Jozo och blå/vit burk "havs-salt"
    http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

Kommentar

• Fred fish
      • July 2004
      • 120

Nu vill jag veta, är det verkligen så att saltet måste vara utan jod? Jag har hört både och, och som alla vet så förekommer det ju en hel del "sanningar" som blir förkastade då man granskar de närmre. Alltså, en förklaring om varför man inte kan ha jod i tack!
      240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
      190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

Kommentar

• Ria
        • September 2004
        • 84

Blev en intressant tråd detta.

Men ok, om man nu tar t ex vanligt hushållsalt (Jozo) hur mycket sätter man i då (Ektozon är ju en matsked per hundra liter) blir det ungefär samma mängd med Jozo ??

Kommentar

• Alexander Ylipää
          • May 2003
          • 1831

Jod är giftigt för båda fisk och för endel människor.
          Med vänlig hälsning
          Alexander

Kommentar

• Fred fish
            • July 2004
            • 120

Japp, det hävdas att jod är giftigt för både fisk och människor. Vi fick dock rådet att ha i vanligt salt, och det fungerade utmärkt. Vill på intet sätt förkasta den kunskap som finns här, men jag vill veta mer än det som hävdats tidigare (dvs att det är giftigt). Vilka belägg finns, någon som kan förklara det onda i jodet närmre (t ex vilken process jod i så fall startar i levande organisamer).
            190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

Kommentar

• swetrot
              • April 2003
              • 966

Vanligt koksalt fungerar bra som ersättare till Ektozon. Det finns förvisso några ämnen i Ektozon, som inte finns i koksalt. Mängderna är dock försumbara och priset på dessa ämnen är smått horribla.

Om man tillsätter salt spelar jod ingen stor roll. Jag har inte läst någonstans om någon som praktiskt lyckats förgifta sina fiskar med jod i saltet. Däremot skall man inte ha salt med klumpförebyggande medel i. Det finns de som anser att det orsakar sterilitet, förstoppningar och en kraftig ökning av missbildade yngel. Jag har inte gjort några egna djuplodande studier som kan bekräfta eller dementera det, men det finns salt att köpa till lågt pris utan dessa kemikalier.

Men, ställ dig frågan om du verkligen måste ha salt i vattnet. Salt är enligt mig något man använder för att hjälpa fisken att läka sår och fenröta eller för att stå emot parasitangrepp bättre. Men att ha det konstant i vattnet gör att det blir svårare att acklimatisera fiskarna från ditt salthaltiga vatten till akvarier utan salt.

Mina fem cent...

Kommentar

• Ria
                • September 2004
                • 84

Ursprungligen skickat av swetrot

Men, ställ dig frågan om du verkligen måste ha salt i vattnet. Salt är enligt mig något man använder för att hjälpa fisken att läka sår och fenröta eller för att stå emot parasitangrepp bättre. Men att ha det konstant i vattnet gör att det blir svårare att acklimatisera fiskarna från ditt salthaltiga vatten till akvarier utan salt.

Mina fem cent...

Jo det är ju sant,men det är inte ofta jag tillsätter detta,var femte till sjätte vattenbyte brukar jag tillsätta salt,mest som förebyggande åtgärd,man vill ju inte göra om det till saltvattensakvarium :o) Hur som helst är ju Ektozon en svindyr produkt,och efterlyste andra alternativ,vilket oxå jag fick.

Tack

Kommentar

• Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

Jag tror det är Magnesiumperoxid i Ektozon som gör det skonsmmare för växterna.
                  Jag skriver min upfattning ännu en gång kanske till vägledning för någon.
                  Hur påverkas fisken med salt i vattnet
                  Fiskar använder ett enzym i sina gälar för att upprätthålla rätt salthalt i sina celler, detta enzym är pH beroende för att kunna fungera, vissa arter klarar stora variationer medan andra är känsligare.
                  Så när man tillsätter salt så har fisken det lättare att öka salthalten i sina celler genom att ta upp mer salt från det omgivande vattnet genom gälarna men om skillnaden är stor och förändringen av salthalten snabb hinner inte fisken ta upp saltet genom gälarna utan salt kan tränga in genom fiskens skinn genom osmos.
                  Fisken producerar mer slem för att förhindra saltet att gå fel väg för att skydda sig och på så sett få mer tid att anpassa sig.
                  Om fisken utsätts för det omvända förhållandet att hamna i ett vatten med lägre salthalt så måste den göra sig av med överskottet vilket går långsammare än att tillgodogöra sig mer salt.
                  Om fisken inte hinner reglera och göra sig av med överskottet kommer salt att tränga ut genom cellväggarna/skinnet till omgivande vatten och små rodnader eller sår uppkommer och i värsta fall kommer fisken att dö genom att tillräckligt många celler går sönder.
                  I båda fallen blir fisken stressad och använder mycket av sin energi för att utjämna detta förhållande.

I ett välskött vatten är det som regel inte nödvändigt med salt i vattnet.
                  För att minska risken för skador vid nitrit i vattnet på fisken kan man tillsätta lite salt.
                  Salthaltigt vatten gör att nitrit inte kan "upptas" i lika lätt som utan salt.
                  Därför tränger mycket litet nitrit via gälar osv in i blodet och förgiftar fisken.
                  Inget salt säger många men det känt att saltkoncentrationer på mellan 0,1 till 0,3 % faktiskt ofta ger friskare fiskar och mindre sjukdomsangrepp.
                  Undantag, vissa fiskarter som sägs inte tåla salt.
                  Nackdelen med salt är att många/flesta växter inte trivs i vatten med en salthalt över ca 250 mg/l under en längre tid.
                  Man ska bara tilsätta salt för den mängd vatten som byts.
                  Salt dunstar inte.

http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Magnus W
                    • March 2003
                    • 247

Den här artikeln:

http://hem.passagen.se/mikeno/iekt.htm

berättar om Ektozonsaltet och hur man blandar till sitt eget.

-- MW
                    Plats här för fyndig signatur

Kommentar

• Ria
                      • September 2004
                      • 84

Det där var en väldigt upplysande artikel Alla inlägg för övrigt har varit väldigt upplysande.

Kommentar

• Fred fish
                        • July 2004
                        • 120

Japp, det var en utmärkt artikel! I korthet, för er som inte tog er igenom den, så gick den ut på att det går utmärkt att blanda eget ektozon till en bråkdel av priset hos din akvariehandlare. Dessutom framkommer att jod inte spelar någon roll, medan man ska undvika klumpförebyggande medel.

Kommentar

• Ria
                          • September 2004
                          • 84

Jo det blir nog till att blanda ihop sig en hink,men känns lite mycket 10 kg,räcker ju ett par mans åldrar (kvinns åldrar å för den delen :o))

Får nog räkna ut ämnena åtminstone till 5 kg.

Kommentar

• Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

Jag tycker att man ska undvika jodsalt då mängden jod i saltet är är avsedd för mäniskor.
                            http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

Arbetssätt...