Alternativ vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sebban
    • June 2003
    • 35

    Alternativ vattenbyte?

    Hej jag har kört PMDD och CO2 ett bra tag nu och har insett att det är en väldigt stor vetenskap.Mycket vattentester och sånt, med ganska stora variationer i algutvecklingen. Har på senare tid börjat se på aktiviteten på växter och alger när det är dags att fylla på gödning och då utan att byta vatten. Är det någon annan som gjort likadant? Mindre alger

    Sebban
    Ha det,Sebban
  • Labeth
    • September 2004
    • 533

    #2
    jag är rätt övertygad om att du kan skapa problem för dig själv om du gör så du behöver inte få in alla ämnen som växterna gillar och kan bli överskott på vissa ... beror helt på vad du gör dock ...
    Men jag är ingen expert men det känns som om det är bättre att byta vatten och se till att tillsätta alla ämnen som växterna behöver istället då skall man inte få alger...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

    Kommentar

    • plizken
      • April 2004
      • 1293

      #3
      Det är i teorin möjligt att skapa en vattenmiljö där det räcker med att tillföra bortdunstat vatten men att nå dit är nog en prestation och ett högt satt mål.

      Extremt bra balans mellan växter, ljus och fiskbesättning samt en perfekt tillförsel av gödning och foder krävs nog.(Och mycket annat bergis) Ett bra mål att sträva efter men inte lätt att uppnå.
      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

      Kommentar

      • Sebban
        • June 2003
        • 35

        #4


        "Extremt bra balans mellan växter, ljus och fiskbesättning samt en perfekt tillförsel av gödning och foder krävs nog.(Och mycket annat bergis) Ett bra mål att sträva efter men inte lätt att uppnå."


        Håller absolut med, min erfarenhet är att med ständiga vattenbyten så får jag större obalans.


        Jag utesluter inte vattenbyterna helt men jag byter inte heller 50% regelmässigt varje vecka som jag har gjort från början. vattenvärdena har varit OK dock har totalhårdheten och karbonathårdheten ökat markant, detta tyder på att växterna inte tar upp alla ämnen som jag tillsätter i PMDD. Vattnet är väldigt mjukt där jag bor så det är kanske inte så konstigt.
        Ha det,Sebban

        Kommentar

        Arbetssätt...