Grönt slem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zammy
    • September 2004
    • 2

    Grönt slem

    Hej!
    Jag är ganska så ny på det här med akvarium, köpte ett 112l paket i höstas, detta misslyckades jag med... fiskarna dog och det blev snigelinvasion..
    I somras så tömde jag akvariet, tvättade rent det ordentligt, köpte nytt grus, nya växter (enbart vattenpest 30st), nya fiskar (2st praktbotia & 1 mal vet ej namnet) eftersom jag hade sönder min pump när jag gjorde rent den så köpte jag även en ny sådan, Fluval 3plus.
    Jag tvättade gruset tillsatte vattenbehandlingsvätska och satte i växter och de tre fiskarna. Efter ungefär 3veckor så började det komma gröna slemmiga sjok, jag bytte då drygt hälften av vattnet, efter en vecka bytte jag 1/3 av vattnet samt tog upp växterna och gnuggade rent dom från det slemmiga. (jag gjorde även rent pumpfiltret båda gångerna) nu börjar det slemma igen... efter bara 5dagar... vad är detta? vad kan jag göra? HJÄLP!!

    /Samuel
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    30 stängslar vattenpest och 3 fiskar i 112 liter vatten. Någon annan som gissar på att akvariet är totalt kvävebegränsat? 8)

    Cyanobakterier uppkommer gärna i vatten som inte har så mycket kväveförenignar i vattnet.

    Detta låter kanske lite komplicerat, men man kan säga att dina fiskars skit snabbt tas upp av alla dina snabbväxande växter och tillslut blir näringsnivåerna så låga att bara Cyanobakterier kan överleva.

    Med lite tålamod kan du därför testa att sluta göra vattenbyten och istället för att ta bort slemmet försöka peta ner det i gruset. Gärna runt rötterna på vattenpesten. Gratis kvävegödsel som kommer få vattenpesten jätteglad och rena vattnet ännu bättre.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • zammy
      • September 2004
      • 2

      #3
      Tack för svaret!
      Jag har hela tiden tänkt köpa fler fiskar när vattnet kommit i balans, ska jag köpa fler fiskar redan nu?
      /S

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Tja jo det tror jag är ganska riskfritt. Beror ju lite på vilken fisklast din Fluval orkar med.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...