Ph-mätare från Pwss.nu

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Hur levereras de?
    pH-pennor kommer med en inte helt tättslutande plast-"kopp". Det torkar på någon dag - kaliumkloriden kryper ut och drar sen med sig vattnet, plus att pennan står mycket ostadigt och välter den rinner allt ut. Jag använde en 50 ml bägare och svepte in allt i plastfolie, men det torkar det med...
    Jag orkar inte med utrustning som kräver konstant omvårdnad, och eftersom jag inte anser att pH är ett särskilt viktigt värde så tycker jag dropptest räcker bra. Kan man mäta inom en enhet är det lugnt.
    Har också mätt konduktiviteten och kan väl göra det idag också men de säger inget om sammansättningen. Jag anser att det är förkastligt i sötvatten.
    Pja, det är möjligt, men jag skulle ha den till bräckvatten; utan konduktiometer är det svårt att mäta låga salthalter (på någon enstaka promille).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • pupfish
      • December 2003
      • 248

      #17
      pH-pennor kommer med en inte helt tättslutande plast-"kopp".
      Ja, då bör man nog retunera dem. Det är dåligt om det är på det sättet.

      ..tycker jag dropptest räcker bra.
      Gäller väl alltid om det är sällan eller få gånger som mätningarna görs. Elektroniska mätinstument kräver lite omvårdnad om de ska vara till någon nytta.
      500+

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #18
        I manualen till min står det att om elektroden torkar kommer det att ta längre stund att få bra mätvärden och att man kan ställa den i ett glas med vatten en stund innan man mäter om den har torkat.

        När min har varit torr så har jag fått 8.3 i PH oavsett vad jag mätt men när den fått stå i vatten en stund så stämmer den alldeles ypperligt igen.

        Det är nästan så att kalibrering känns onödig och som ett slöseri med kalibreringsvätska. (som för övrigt är slut nu)

        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • mats m
          • September 2002
          • 515

          #19
          Hej Plizken.
          Är det en Coralife du så stämmer det rätt bra,har den erfarenheten själv den är toppen.
          MVH Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #20
            Jag har en från Trans instruments..
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            Arbetssätt...