gelantin i mäsken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • helenah
    • April 2004
    • 20

    gelantin i mäsken?

    Har nyss blandat till en ny laddning med mäsk till mitt kar, och det verkar ju fuka bra.
    Har varit inne o sökt runt lite på zoopet ang recept på mäsk och hittat en del olika varianter har nu provat med vatten, socker och jäst,har även hittat recept som innehåller gelantin, skulle vara intressant att få veta vad gelantinet gör för nytta

    Helena
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Man gör först en pudding på socker, vatten + gelatin. Sen lägger man en liten jästsast med lite ljummet vatten ovanpå och så får man en mycket stabilare dock också mindre CO2-mängd och mäsken kan hålla i över en månad. Får man för lite CO2 så använder man fler mäskflaskor, gärna startade lite omlott.

    Tillägg: gelatinmäsk får inte stå varmt som tex på ljusrampen för då smälder bara gelatinet o man får samma snabba jäsning som utan gelatin.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • Holmby
      • February 2004
      • 1118

      #3
      Gelatinets huvudsyfte är att få mäsksatsen att vara längre. Jästen måste äta sig ner i gelatinet för att nå sockret, och det gör att det hela vara längre.
      Jag har personligen tröttnat på att blanda gelatin, det går ju så fort att blanda till en flaska mäsk utan gelatin att jag inte anser gelatindelen värd mödan.

      Senaste tipset i mäskväg hittade jag tack vare nedanstående trådar. Jag hoppade över proteinpulvret och vad det nu var mer, däremot tillsatte jag jästnärsalt. En paket jästnärsalt kostade ca 5 kronor i färgaffären, och den fördelade jag på mäsken i 2 st 1,5 liters PET-flaskor.

      Jag vågar påstå att det fungerar att mata jästen med näring. Jag fick kraftigare och mer långlivad gasproduktion - faktiskt så bra att jag var tvungen att lyfta upp alträbiten en bit, eftersom mitt pH sjönk lite för mycket.

      http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30069

      och denna tråd från mitten ungefär:
      http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17001

      Kommentar

      • helenah
        • April 2004
        • 20

        #4
        Tack för de kloka svaren!
        Antar att jag hoppar över att prova med gelantin , men ska nog försöka att få tag på jästnärsalt tills nästa gång jag ska starta en laddning.
        Gör jag receptet som tidigare förutom med det där saltet?
        Helena

        Kommentar

        • Holmby
          • February 2004
          • 1118

          #5
          Vilket recept kör du med?

          Jag tar ca 2dl socker, 1 liter vatten, ca 2 krm jäst och någon tesked bakpulver.

          Och nu senast, med tillsats av jästnärsalt. En knapp tesked / flaska.

          Kommentar

          • helenah
            • April 2004
            • 20

            #6
            Jo jag tar en liter vatten, 2 dl socker o knappt en tsk torrjäst det är allt o brukar hålla ca en vecka

            Kommentar

            Arbetssätt...