co2 problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • forsström
    • July 2004
    • 31

    co2 problem

    jag har ett akvarie på 450 l som jag börjat att köra en co2 anläggning i.
    allting verkar fungera bra jag kör med ca 2-3 bubblor /sec.
    igår köpte jag 5 st siamesiska algätare, jag gjorde som man brukar göra vid nya fiskar introduktion, blandade ut vattenet sakta med akvarievatten, när jag släppte i fiskarna så blev dom som förbytta,
    simmade upp och ner, slutade simma osv, jag fångade upp dom igen släppte ner dom i ett span med vanligt kranvatten, efter ca 2 min var dom som vanligt igen , mätte min ph halt och den var låg,
    jag stängde av co2 gasen körde på luft gen om pumpen istället , bytte ca 75-100 l vatten och la till ca tre teskedar med bikarbonat.
    blandade på nytt vatten i spannet, nu under ca 1 timmes tid.
    allt var ok,
    när jag åter lät fiskarna simma ut i akvariet så bar dom sig lite udda åt igen men nu under mera kontrollerade former, idag så simmar dom o äter som vanligt.
    var detta ett tecken på för hög co2 halt eller för låg ph , ev nitrat jag har ingen test för det.
    nästa fråga jag har är, jag blir inte ríktigt klok på hur mycket co2 jag ska släppa ut i akvariet , vill ju att växterna ska få tillräkligt men sjunker ph halten hela tiden då eller stabiliseras den, vad kan man göra för att kunna släppa ut mera co2 utan att sänka ph?
    450 liter
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Du måste skaffa ett pH-test, och du bör skaffa ett kh-test.

    Om du har dessa båda tester kan du få fram din CO2 halt.

    Vidare så är koldioxid en syra, och den sänker vattnets pH. Detta kan du inte komma undan.

    För att veta hur mycket CO2 du kan tillföra så måste du hela tiden ha kontroll över ditt pH-värde. Om pH-värdet sjunker för hastigt så mår inte fiskarna bra.

    Hur fort ditt pH-värde sjunker, och hur mycket CO2 du kan tillföra beror också på ditt vatten. Har du ett hårt vatten så blir pH-värdet stabilare men det kan ändå sjunka till farliga nivåer.
    Har du ett mjukt vatten så kan pH-värdet bli kritiskt på väldigt kort tid.


    På denna länk kan du hitta en tabell som visar förhållande mellan kh, ph och CO2:
    http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=198

    Kommentar

    • forsström
      • July 2004
      • 31

      #3
      jag har ett ph test tyvärr så har indikatorn hamnat i vattnet så den är förstörd, så jag kan inte jämföra med något, bara gå på att ju blåare det är ju högre ph, nu ligger färgen på ljust grön.

      någon som vet var man kan hitta färgskalan någonstans på nätet.
      450 liter

      Kommentar

      • Messier
        • January 2004
        • 187

        #4
        Du bör använda en ph (CO2) långtidstest.Själv använder jag Duplas där jag inte använder kontroller...Jag har oxå varit ute med för mkt CO2 halt när jag började med kolsyra...Fick stänga för gasen o lufta ur karet.
        Vad det gäller CO2 halt kan du kolla på

        http://www.dennerle.de/ENGLISCH/E_CO2/E_CO2NEUframeset.htm

        Mvh Jan
        Mvh Jan

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

        Kommentar

        Arbetssätt...