Lågt ph-värde

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jeburning
    • November 2003
    • 35

Lågt ph-värde

Jag undrar bara vad som kan hända om man har för lågt ph-värde ?
    Mvh JJ
    jeburning
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Fiskarna dör.
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• erikthur
      • March 2004
      • 9953

Beror på hur lågt.
      Ren saltsyra är frätande... Hudsår, gälskador har jag för mej när det blir riktigt riktigt surt...

Men pH neråt 5 är väl knappast skadligt för vanliga mjukvattensarter (de flesta av våra akvariefiskar).
      De rekommendationer som idag anges för pH är oftast betydligt högre än de som gällde tidigare - men fiskarna överlevde faktiskt då med.

Jag tror man nu tillämpar försiktighetsprincipen när det gäller rekommendationer om pH-värden.
      Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Ett instabilt pH är i och för sig ofta värre än ett felaktigt pH, men har man ett extremt lågt pH i akvariet och man inte avsiktligt har ställt in ett sådant värde (t.ex. med CO2 eller någon syra) så är också pH oftast väldigt instabilt. Att det blir så är oftast orsakat av två faktorer - låg buffringförmåga samt dålig skötsel.

Håller inte med erikthur om att de flesta arter vi håller i akvarium idag är mjukvattensarter och även många av de som i sin naturliga miljö lever i mjukvatten odlas i neutralt till lätt alkaliskt vatten och passar därför snarare bättre i neutralt vatten.

Under alla omständigheter se till att ha ett stabilt pH-värde som är någorlunda korrekt för de fiskar du har.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• erikthur
          • March 2004
          • 9953

Det Kjell påstår är väl i alla fall inte helt rätt - de flesta arter vi har (minus diverse ciklider från större afrikanska sjöar, fiskar från bräckvatten och saltvatten) är faktiskt mjukvattenarter (tetror, barber, killis). Oftast lever de i vatten med lågt KH och ofta därmed med lågt pH.

pH vid odling är kanske inte så väsentligt däremot - läste nyligen en diskussion på annat forum där majoriteten menade att pH (lågt eller högt) var tämligen oväsentligt - tom neontetror odlades i pH närmare 8...
          Att som nu närmast jämställa lågt pH med dålig skötsel (om de inte är de gröna akvaristerna som är i farten) är bara närmast en modern skröna. Jag har hitills inte läst något som övertygar mej i alla fall. Kranvattnet även här i Jönköping tycks ha ett betydligt högre pH än förr i tiden - som Uppsala på 1970-talet. Tala om instabilt pH-värde. Är det inte så att man är mer rädda om rörledningarna än något annat.

Så varför denna nervositet för lågt pH - jag förstår den i alla fall inte... Bara man håller ett öga på att fiskarna mår bra (och med det menar jag inte att testa vattnet titt som tätt) - titta på fiskarna och vattnet.
          Killies is a lifetime passion

Kommentar

• pupfish
            • December 2003
            • 248

...men har man ett extremt lågt pH i akvariet och man inte avsiktligt har ställt in ett sådant värde (t.ex. med CO2 eller någon syra) så är också pH oftast väldigt instabilt.
            Vilket innebär att man använt sig av osmosfilter eller jonbytare (kat- och anjon). Det är helt korrekt att plockar man bort alla joner som har en buffrande förmåga blir vattnet instabilt.

Men jag har inte sett någon som gett dessa rekomendationer. Utan oftast rekomenderas torv eller fosforsyra, möjligen något prepparat som zoohandeln har. Saltsyra är inte lämplig och detta är en syra som inte är lämplig om inte någon buffert också tillförs samtidigt.

Vid låga pH får man hålla kontroll på kväveföreningarna, lågt pH i sig är inte farligt. För högt pH är faktisk farligare, lut är värre än syra.
            500+

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Det Kjell påstår är väl i alla fall inte helt rätt - de flesta arter vi har (minus diverse ciklider från större afrikanska sjöar, fiskar från bräckvatten och saltvatten) är faktiskt mjukvattenarter (tetror, barber, killis). Oftast lever de i vatten med lågt KH och ofta därmed med lågt pH.
              Du har nog inte heller helt rätt eftersom du glömde den i handeln särklassigt största gruppen - levandefödarna - guppy, platy, svärdbärare, molly etc. och de återfinns naturligt i Centralamerikas alkaliska vatten.
              Men som jag skrev både dessa samt de flesta mjukvattenfiskar odlas i neutralt till svagt alkaliskt vatten och är därför anpassade till detta.

Att som nu närmast jämställa lågt pH med dålig skötsel (om de inte är de gröna akvaristerna som är i farten) är bara närmast en modern skröna.
              Kranvattnet på de flesta ställen i Sverige har ett extremt högt pH (uppåt 8) samt har en extremt låg buffringsförmåga (0-2). I ett sådant vatten faller pH väldigt snabbt om man inte är väldigt noga med vattenbyten samt inte överutfodrar. Hade buffringsförmågan varit högre hade slarvmarginalen vid "dålig" skötsel varit betydligt större.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• drd
                • March 2004
                • 5586

Tar upp en äldre tråd istället för att ta plats med en helt ny så;

Mitt bekymmer startade när killen jag sålde mitt ena diskuslekpar mailade tillbaka på kvällen 3-4 timmar efter han hämtat paret och sa dom hade lekt direkt i sitt nya hem.
                Dock inte så mysko med tanke på att dom lekt här vartannat vattenbyte hos mig.
                Men han skrev oxå att jag skulle ta en koll på vattnet då han mätt ph´t till
                4,9 i det vattnet han fick med sig fiskarna hem i.

Det gjorde jag och det resulterade i att jag fick lite huvudbry.
                Mitt JBL test mellan 6-7.6 visade pissgult alltså mkt. lägre än 6.
                På mitt test så är ph 6 ljusgrönt.

Så då e min fråga är det skadligt och vad kan det bero på ?

Vattnet i kranen är högre än 7.6 och jag byter alltid 30% var 4:e 5:e dag.

Det som gjort att jag nu inte mätt ph i karen här på 1 år ungefär är att flera par diskus lekt regelbundet med yngel som resultat och samma mina F1 skalarer leker hela tiden.

Ska tilläggas att karen är mitt btn 375 liters med massor växter som trivs och som jag har en strumpa med torv 5-6 dl. sera dammtorvpellets i och mitt 540 diskuskar som jag har en sån strumpa med seras dammtorvpellets i oxå.

Båda karen har dagen efter 30% vattenbyte under 6 i ph.

Ska jag testa ett annat ph test ? Ska jag köpa kh test och mäta det oxå ?
                Ska jag skita i det och inte bry mig alls ?

Fiskarna mår uppenbart inte dåligt av vattenvärdena iallafall

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Kommentar

• Adamzon
                  • October 2005
                  • 342

Upptäckte att alla yngel och de “gravida blackmolly honorna simmade nära ytan, trode först det var syrebrist så vi startade syrepumpen och la i några syretabletter. Efter en halvtimme höll dom sig fortfarande vid ytan. Tog ett PH prov och det visare Ph 5.8 !!!!!!!!!!!!!!!! Just nu håller jag på med ett massivt vattenbyte i båda karena..
                  Frågan är vad som har gjort att ph värdet har sjunkt så kraftigt. på bara 2 dagar.
                  240 L Amerika, med BTN
                  54 L Slaffs, med BTN
                  350 L Växter
                  45 Liter (extra akvarie)
                  120 Liter lek
                  144 Liter KUBEN

Mvh: Adam Madsen
                  Lidköping
                  http://blog.temabild.se

www.plantswap.se/forum/

Kommentar

Arbetssätt...