Syresättning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kezze
    • June 2002
    • 75

    Syresättning

    ja nu är jag i full gång me frågorna så då är det bara att passa på.. jag har i mitt juwelakvarium en Asiatisk biotop (väldigt trevligt)
    och därav finns Kampfisk o mosaikgurami.. båda skum bo byggare som ogillar strömt vatten..
    Jag fick ett tips av en av forum frågorna att man kunda koppla på en slang till utblåset på filtret o i slangen ha massa små hål så skulle detta förhindra stark strömmning i karet.. sagt o gjort så byggde jag i hop en dylig annordning = funkade toppen.. MEN.. nu funderar jag då.. efter som Vatten ytan inte rör sig det minsta får jag för lite syre i vattnet? hur är förhållandet där e.g ? jag har väldigt tätt planterat då mina firrar gillar detta.. så växterna producerar väl en del syre ? behöver jag köpa en syre pump?

    Kezze
    Kezze
  • imported_n/a
    • September 2002
    • 190

    #2
    OM växterna växer bra så prod. dom en del syre,om du kopplar in en syresten tex så driver den ut den för växternas viktiga Co2,Om man ser till växtens villkor så ta det lugnt med luftgenomströmmning,så brukar fiskarna klara sig bra om det "tar sig i växtligheten",om man nu har en normal fiskbesättning.Annars så klarar sig labyrintfiskar sig bättre i dåligt syresatt vatten än andra fiskar,pga av deras labyrintsystem(förmåga att uppta atmosfärisk luft).Nä jag tror inte du behöver köpa en syrepump,Förövrigt så är den bästa indikatorn på detta att man följer upp dagligen hur det är "ställt" med fiskarna,kollar andhämtning o trivsel överlag.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hej,
      Luftpump eller ett filter som sätter vattenytan i rörelse är bara negativt i ett växtakvarium som villo skriver.
      Däremot kan det uppstå syrebrist i akvariet NATTETID och då skulle en luftpump kunna vara igång, men inte under dagtid.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...