Stora CO2-bubblor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irikon
    • August 2004
    • 13

Stora CO2-bubblor

Har precis satt igång ett mäsk-i-pet-flaska experiment för att tillföra co2. Använde mig av ett recept jag hittade på www.hjortgatanszoo.se . Undrar nu om det överhuvud taget går att få så pass bra tryck med denna metod så att co2 löser sig i vattnet? Än så länge bildas det bara stora bubblor som flyter upp till ytan direkt. Anordningen har varit igång i ca 4 h nu.
    (känner till Boyles lag =))
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=255210
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

Du bör kanske använda någon form av reaktor. Att bara bubbla ut kolsyran är inget vidare.
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

Kommentar

• Peter_F
      • October 2003
      • 693

Som tidigare talare nämner är det en god idé att fördela bubblorna till minsta möjliga. Har du någon "sockerbit" som du kan trycka på slangen. Du vet en sån som man har till luftpumpar. Oavsett om du har ett ytter- eller innerfilter så kan du sätta "sockerbiten" i närheten av filtret. Lite bubblor kommer att sugas in i insuget. Resten kommer att spridas av utblåset.

Tänk på att du inte ska ha igång CO2 på natten.
      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
      Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

Kommentar

• irikon
        • August 2004
        • 13

Tack för svaren!

Jo ja har satt på en "sockerbit" men det blir stora bubblor ändå. Ska prova det med att lägga det vid insuget. Nu har jag iofs utblåset nära ytan men det kanske blandas bra ändå. Kan man "stanna" jäsprocessen genom att t.ex. ställa flaskan på ett svalare ställe för att sen sätta igång den på morgonen igen genom att värma upp den?

Kommentar

• Peter_F
          • October 2003
          • 693

Skaffa en "T-korsning" (Min fackterminologi suger) och sätt den på slangen, en bit efter flaskan. Ta en liten bit slang 3-5cm som du pluggar igen i ena änden. Dra ur pluggen på kvällen.

Jag tröttnade ganska snabbt på att göra så men det är enkelt och billigt.

Kommentar

• Sn3jk
            • April 2004
            • 87

Är det en syrasten du har? själv har jag lite dåliga erfarenheter av just dom, fördelar inte så de blir så fina bubblor direkt. Om så e fallet så testa med en alträbit ist, funkade bra för mig Och om du ska köra med en "T-korsning" förgrening så glöm bara inte att använda en backventil före, asso från akvariet mot förgreningen.. Annars har du nog fint med vatten på golvet efter en stund
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=242761

Kommentar

• Peter_F
              • October 2003
              • 693

Sorry Glömde den lilla detaljen...

Kommentar

• defdac
                • January 2002
                • 12751

Vanliga syrestenar är ganska kassa, men dom gjorda av alträ(!) skapar extremt fina bubblor.

Takashi Amano använder faktiskt alltid den metoden även om den anses lite halvdålig. Han själv kör med superfina keramiska diffusorer som skapar oehört fina bubblor. Då jag inte testat dessa själv så kan jag bara gå på det andra akvarister världen över säger om dom: Att dom måste rengöras ofta och nogrannt för att bibehålla sina fina bubblor.

Det man normalt sett gör är att skaffa en reaktor, dvs en behållare där man låter CO2-bubblorna virvla runt tills dom är upplösta.

Väldigt bra upplösnig kan dock ha sina risker, speciellt med mäsk eftersom man inte kan kontrollera bubbelflödet. I början när mäsken är pigg så kan det göra vattnet alldeles för surt, medans den vid halva sin livslängd skapar lagom bubbeltakt.
                http://www.defblog.se

Kommentar

• Holmby
                  • February 2004
                  • 1118

Min mäsk puttrar ner i akvariet hela dygnet. Det har inte skapat några problem hittills.

Jag har en alträbit som ligger direkt under insuget till ytterfiltret.

Kommentar

• irikon
                    • August 2004
                    • 13

Hittar man alträ-stenar i zoo-butik eller är det ut i naturen som gäller?

Skaffa en "T-korsning" (Min fackterminologi suger) och sätt den på slangen, en bit efter flaskan. Ta en liten bit slang 3-5cm som du pluggar igen i ena änden. Dra ur pluggen på kvällen.
                    Tog ett tag innan jag fattade men nu slank myntet ner =). Låter som ett bra tips. Gasen tar ju lättaste vägen. Tack för hjälpen alla. Jag jäser vidare ett tag o ser om det händer ngt kul.

Kommentar

• urbanandersson
                      • January 2003
                      • 965

Hej!
                      Min mäsk puttrar ner i akvariet hela dygnet. Det har inte skapat några problem hittills.
                      Samma här, men jag har kh 11.

Väldigt bra upplösnig kan dock ha sina risker, speciellt med mäsk eftersom man inte kan kontrollera bubbelflödet. I början när mäsken är pigg så kan det göra vattnet alldeles för surt, medans den vid halva sin livslängd skapar lagom bubbeltakt.
                      jepp! men detta löser en alträbit i stället för en riktig reaktor. bubblar det för mycket så når dom flesta bubblorna ytan och försvinner. Även en uppochnervänd talrik vid botten som reaktor löser detta problemet.

Men den viktigaste regeln får man inte glömma: Inget ph test, Ingen co2!

Urban

Kommentar

• plizken
                        • April 2004
                        • 1293

urbanandersson

Kh påverkar inte PH:t när sänkningen är en följd av CO2-mättning.
                        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

Kommentar

• Rebecka
                          • September 2003
                          • 561

Ett annat alternativ är ju att köra in gasen direkt i ytterfiltrets insug...
                          Funkar bra för mig iaf, fast än jag har inte skaffat nån t-koppling så jag får dra ur slangarna varje kväll. Men så farligt ansträngande är det faktiskt inte =P
                          http://underwatergarden.blogspot.com

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

Kommentar

• irikon
                            • August 2004
                            • 13

Blev rätt häftig effekt av att leda in co2-bubblorna i ytterfiltrets insug. Låter som pumpen kokar, sen sprutar det ut små bubblor så hela akvariet fylls, sen blir det tyst och bubblorna försvinner. Denna procedur upprepas i intervaller. Bilder finns här:

Kommentar

• Glenn
                              • April 2002
                              • 3904

har precis byggt en pet co2=D och ja leder in bubblorna genom mitt innerfilter och nu är det bara att vänta och se
                              Mvh /Glenn

Min Zoon

Kommentar

Arbetssätt...