Illaluktande vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lance
    • August 2004
    • 9

    Illaluktande vatten?

    Hej!!

    Jag har köpt ett 54 liters akvarium för ca 4 veckor sedan och stoppade i Bactozym tabletter för att starta upp det fortare (funkade bra enligt akvarieaffären). Eftersom jag inte hade några växter från början.
    Dom i akvarieaffären rekomenderade att släppa ner fiskar efter 24 timmar.

    Där finns :

    2 svärdbärare
    2 guppy
    2 pansar malar
    2 Ancistrus (sug mal)
    2 Honungs Gurami
    2 randiga (vet ej namn)
    1 Platy

    Vattnet luktar ruttet oavsett ifall jag bytar vatten varje dag (ungefär 20%).
    Jag har även bytat sand mot grus, satt växter som inte heller trivs!
    Vad har jag gjort för fel? Och vad ska jag ta mig till *snyft*, jag vill inte att mina fiskar dör

    Vore jätte tacksam för ett snabbt svar!

    Hälsningar Anna i Malmö
    ews
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Luktar det riktigt ap-äckligt. Luktar det utedass mit i sommaren gånger 10, eller luktar det "mylla" eller fuktig jord?

    Ser fiskarna ut att må bra?

    Kommentar

    • Lance
      • August 2004
      • 9

      #3
      vattnet luktar sura ägg men fiskarna verkar må bra. Jag skall tillägga att jag matar fiskarna sparsamt.

      Hälsningar Anna i Malmö
      ews

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        "luktar sura ägg" sumpgas dålig cirkurlation?
        För mycket finkornig sand?
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Lance
          • August 2004
          • 9

          #5
          Jag vet inte riktigt, det är ett Juwel akvarium med inbyggd pump.
          Men filtret består av liknande svampar och jag har bytt den översta delen av filtret som liknar någon slags vit ludd ungefär 2 ggr.
          Först hade jag finkornig sand, liknande strand sand, nu har jag grövre svart grus liknande lavagrus.
          ews

          Kommentar

          • tanya
            • February 2004
            • 52

            #6
            Hade en superäcklig lukt i lilla karet förra veckan. Bytte vatten och höll på och gjorde rent utan att det hjälpte. Såg sedan till slut att crinumlöken var rutten. Syns ju inget på bladen. Den (löken) hade av misstag hamnat helt nedgrävd i gruset.

            Tanya

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Dålig lukt i ett nystartat akvarium är helt spiksäkert ammoniak - dvs vattnet är <b>giftigt för fisken</b>. Byt minst hälften av vattnet omedelbums, och fortsätt byta minst hälften varje dag i cirka en vecka. Vid det laget skall filterbakterierna ha kommit igång och du kan trappa ner på bytena (utan att lukt uppstår).

              Sumpgas får man i akvarier som stått och gått länge, där massor med döda växtdelar etc samlats i bottnen. När man rör om i bottnen i ett sånt akvarium luktar det som det luktar när man gräver sig ner en bit i sanden på badstranden. Det är inte giftigt, men det luktar som sagt inte rosor.

              Att saker bara ligger saker och ruttnar är inte sumpgas - det är bara ruttet. Stora döda fiskar som ligger och surnar kan få ett akvarium att lukta skunk.

              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              Arbetssätt...