Nitrithalten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pulcher
    • August 2004
    • 165

    Nitrithalten?

    hej jag undrar vad nitrithalten är för nåt, jag har faktiskt inte vetat vad det är även fast jag har haft akvarium länge
    (det har ju funkat). jag undrar också hur man mäter det, det billigaste sättet? bästa?

    är ph värdet viktigt att hålla koll på, måste man mäta det också?

    Hoppas på många bra svar...
    /Fredrik
    Bli medlem på den här sidan, min kompis har gjort den!http://www.softbraingames.com
  • Pulcher
    • August 2004
    • 165

    #2
    finns det ingen som kan nåt om det här, ingen?
    snälla jag vill så gärna ge mina fiskar en bra vattenmiljö!
    /Fredrik
    Bli medlem på den här sidan, min kompis har gjort den!http://www.softbraingames.com

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Nitrit är en mellanprodukt i kvävekedjan. De kemiska förkortningen är no2, dvs en atom kväve och två atomer syre. Man mäter lättast och billigast med något dropptest.
      MVH
      magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Pulcher
        • August 2004
        • 165

        #4
        vad ska den normala halten ligga på då?
        /Fredrik
        Bli medlem på den här sidan, min kompis har gjort den!http://www.softbraingames.com

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          0.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Så låg som möjligt. Dvs 0 ppm.

            Kvävekedjan (kemiska betäckningen för kväve är N) börjar med avföring från fiskar och nedbrytning av växter. Av detta bildas amonium och amoniak (H3N). Detta är giftigt för fiskarna. Det bryts ned av bakterier som finns i filtret, på växter och i botten till Nitrit (NO2, smak och luktlöst). Det är fortfarande giftigt för fiskarna. Nitritet bryts sedan ned av andra bakterier i filter (osv) till Nitrat (NO3, smak och luktlöst). Det är inte lika giftigt, utan ett (av flera) gödningsämnen till växter. Det är bla Nitraten som man vill få bort med vattenbyten. Om man inte gör det så kan halterna av Nitrat även bli giftigt. Akvariumväxterna brukar nämligen inte klara av att hålla halterna nere (om man inte har ett växtakvarium, då får man instället tillföra Nitrat). Växterna blir sedan uppätna av fiskarna, och vi kommer då tillbaka till punkt ett...
            Därför kallas det för Kvävesykeln, eftersom kvävet (N) flyter runt i olika former.

            Notera att vi tillsätter kväve i fiskarnas mat. Och eftersom akvariumet är ett slutet system (det vi tillför stannar i akvariumet tills vi plockar bort det), så kommer halten av kväve att öka i akvariumet. Till slut kommer halterna av Nitrat (NO3) att bli så hög att det blir skadlgt för fiskarna. Så när vi byter vatten, så tar vi ur kvävet (som vi tillförde med maten). Därför är vattenbyten så viktigt.

            Det tar även tid att få igång denna cykel i nystartade akvarium. Så innan bakterierna kommer igång, så kommer halterna av amoniak och nitrit att stiga högt. Och de kommer inte igång förrän det finns något för dem att "äta". Därför ökar först värdet på amoniak, tills bakterierna kommer igång och producerar nitrit. Och då kommer nitrithalten att öka tills dessa bakterier hinner med. Så därför får man en spik av amoniak och sedan en spik av nitrit i nystartade akvarium. Därför man inte skall mata så mycket och ha så många fiskar i nystartade eller storstädade akvarium under första månaden.

            Normala halter av Nitrit (NO2) och Nitrat (NO3) finns i de tester som du köper. Köp INTE testremsor, de verkar kanske billiga, men det är just vad de är (de är tom att betrakta som värdelösa när det gäller att mäta Nitrit och Nitrat). Köp vätsketester. Vilken sort spelar nog inte så stor roll. Alla vätsketester är bättre än den bästa papperstester som du kan köpa i en Zoobutik.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • schilla
              • August 2004
              • 71

              #7
              är det lika farligt om man köper ett begagnat akvarie med fiskar o allt??
              spara även en del vatten från det gamla akvareiet..
              tänkte kanske har en del va bakeriekulturen kvar ..

              Kommentar

              • Kawe
                • May 2004
                • 279

                #8
                Du bör alltid ha ett test hemma. Dom finns att köpa hos alla (vågar jag påstå) zoo butiker. Många erbjuder även att testa vattnet åt dig om du tar med dig lite i en burk. Ring runt å hör vad gäller priser.Akvarielagret i bromma har nåt som heter "amtra multi check 5" som kostar ca 200:- om jag inte minns fel, vet inte hur bra dom är men dom använder dom själva iaf. Då har du ph, nitrit, nitrat, gh och kh i samma test.

                Vänligen
                Kawe

                Kommentar

                • Ingela L
                  • January 2004
                  • 89

                  #9
                  Det är väldigt intressant med NO2 och NO3 tycker jag, men jag blir inte riktigt klok på det......

                  Mäter ni både NO2 och NO3 och i så fall varför?
                  Jag är med på att man vill ha 0 i NO2, men att växterna behöver NO3. Men kan jag ha noll NO2 och ändå ha NO3 i vattnet?
                  Om jag har skadlig mängd NO2, men 0 NO3, betyder det att min biologiska filtrering är värdelös?
                  Är NO2 skadligt för växterna också (alltså inte bara fiskarna)?

                  OBS: Bara teoretiska resonemang, jag vet ännu inte vad jag har för nivåer. Men nått elände är det.....

                  Mvh
                  /ingela
                  180l Juwel Rio
                  Barber
                  Regnbågsfiskar
                  Killis

                  Kommentar

                  • saftmaja
                    • July 2004
                    • 17

                    #10
                    Tack Jackson för din förklaring, har förstått att det inte får vara för höga halter av någondera, men aldrig förstått hur det hänger ihop. Förstår lite bättre nu iaf.
                    Mvh Agneta

                    Kommentar

                    Arbetssätt...