Delade meningar delvattenbyte vid uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sickan
    • April 2003
    • 137

    Delade meningar delvattenbyte vid uppstart

    Hej!

    Har ställt frågan igår och tittat på lite historik, men det råder delade meningar om hur ofta och hur mycket vatten man ska byta vid uppstart av ett akvarium.

    En del säger att man ska byta 1/3 varje dag i ca 3-4 veckor andra säger att man ska byta första gången efter ca 2-4 veckor för att få igång bakteriekulturen!?

    Startade mitt i söndags och har än så länge inga fiskar (tänkte vänta någon dag till) utan försöker få igång bakteriekulturen genom att tillsätta (Clear Flo, superkonc.) Ska naturligtvis skaffa fisk snart så den naturliga processen startas upp.

    Men vad anser ni om delvattenbyten vid uppstart, det kanske inte finns något rätt eller fel!?

    /Sickan
    900L Malawi
    110L Sällskapsakvarium
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det rätta svaret är som alltid "det beror på".

    Har du en oerhört hög fisk last från dag 1 utan nitrifikationsbakterier kommer du få en nitritspik som slår ut fiskarna - om du inte gör ett 1/3-dels vattenbyte varje dag under uppstarten.

    Har du slängt ner en massa skit i bottnen (koskit, lera osv) så är det också ett väldigt stort vattenbyte varje dag som gäller tills nitrifikationen neutraliserat Ammoniumet och bottnen lakat ur.

    Kör du däremot rent grus och väldigt få fiskar från uppstart, och kanske t om Nitrivec/"ClearFlo?" så kan du gå betydligt lugnare tillväga med ett normalt vattenbyte med normal frekvens.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Peter_F
      • October 2003
      • 693

      #3
      Om du känner någon som har ett inkört kar eller själv har ett så kan man ta lite filtermaterial och lägga i det nystartade. Toklätt om du har ytterfilter med korgar. Processen kommer igång på ingen tid alls.
      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
      Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

      Kommentar

      • Sickan
        • April 2003
        • 137

        #4
        Tack, för svaren!
        Jag tänker gå lugnt tillväga med antalet fiskar jag har i början.
        Att använda vatten, krama ur filtret från ett redan inkört akvarium vet jag om (tänkte ta min dotters när det är dags för henne att rengöra filtret).
        /Sickan
        900L Malawi
        110L Sällskapsakvarium

        Kommentar

        Arbetssätt...