Hjälp, höga nitritvärden! Svara!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    #16
    Tack för alla svar tidigare. Jag har nog följt råden med att byta vatten nog så bra, utom att byta allt och köra en nystart. Svårt att veta vilket råd jag ska följa som nybörjare.

    Jag har i alla fall i helgen bytt morgon och kväll ca 30% av vattnet. I lördags tom. 50%. Vissa av dagarna har nitritvärdet gått ner ett snäpp och sen gått tillbaka igen, och ibland har det stått kvar på samma oranga värde (3,3 mg/L). Sköljde ur filtret i ljummet vatten för att bli av med ev. matrester o avföring. Lämnade kvar tillräckligt med bakterier, hoppas jag...

    Ska jag fortsätta att byta 30% morgon o kväll denna vecka ut. Jag suger upp avföring m.m. när jag suger upp vattnet. Tillsätter alltid Aquatan o Nitrivec efter varje byte.

    Eller ska jag lägga över fiskarna med det använda akvarievattnet i mitt extra plastkar och sen köra en nystart igen? Men då kanske det blir samma sak igen eller? En kollega sa att man måste koka sanden, men jag sköljde det väldigt väl i kranvatten innan isättning.

    Jag var tvungen att ge fiskarna lite, lite mat i morse. Dom har inte fått nåt på 4 dagar. Det gick åt snabbt.. Fiskarna ser ut att må bra i alla fall. Dom äter alger och simmar omkring och beter sig som vanligt. Jag antar att dom inte har blivit sjuka än.

    Snälla kom med mer förslag!

    oroliga hälsningar Drakulla
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #17
      Hallå

      Du gjorde en jätte tavla när du tvättade filtret.Finns nog inget bättre sätt att få upp nitritvärdet än så...Tvätta inte filtret förens det är så pass igensatt att flödet minskar!!!!!!!.Den största delen av de bakterier som bryter ner nitrit finns i filtret!!!!!
      Fredrik

      Kommentar

      • deathdealer
        • July 2004
        • 77

        #18
        ta det luuuugnt (om än svårt att göra det när man läser allt som står här *S*)
        Det kommer att stabiliceras......MEN enligt flertalet av "proffsen" så tar det upp till 3-4 veckor INNAN det är tillräckligt med bakterier som behövs. Mig tog det nästan på dagen 3 veckor!!!

        Fortsätt med dina vattenbyten, glöm filtrer som fredrikakesson skrev....så klarar sig fiskarna utomordentligt! Håll maten kort.....så fixar det sig!

        30-50% varje dag...är super......

        Vänligen

        En väldigt lugn Deathdelaer (som vart lika stressad)
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • roccster
          • August 2004
          • 94

          #19
          Finns det något test man kan göra för att se om man har tillräckligt med nyttiga bakterier? Att kolla att man inte har fått Nitrit är ju lite menigslöst den första veckan eftersom vattnet vi har är så rent (om man inte har fisk i då förstås). Anledningen till varför jag frågar är därför att jag klämt ur ett "gammalt" filter i det nya karet samt tillsatt nitritkiller.
          / Richard

          Kommentar

          • fredrikakesson
            • November 2003
            • 1363

            #20
            Har skrivit det förr och skriver det igen.Om du kramar ur ett gammalt filter i ett nytt kar utan fiskar i så kommer de bakterier som du tillsatte att dö.Anledningen är att dom behöver fiskarnas restprodukter för att överleva..
            Fredrik

            Kommentar

            • roccster
              • August 2004
              • 94

              #21
              Om det nu är så att dessa goa bakterierna dör hur funkar det då med vattenberedningsmedel som tex. nitrivec etc. de lär väl också behöva skit för att överleva?

              Min andra fråga om tester för att se om vattnet innehåller bakterieflora, vet någon om det finns ett sådant?
              / Richard

              Kommentar

              • Drakulla
                • July 2004
                • 403

                #22
                Måste bara meddelan att nitritvärdet äntligen har sjunkt ner till acceptabla värden! Det tog nästan en vecka. Fick byta 30% varje dag och tillsätta Nitrivec o Aquatan.

                Tack för hjälpen!

                glada hälsn. Drakulla
                mvh Drakulla

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

                Kommentar

                Arbetssätt...