Mollys efter 20 dygn i nystartat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mollymamman
    • July 2004
    • 198

    Mollys efter 20 dygn i nystartat?

    Jag har läst att man kan släppa i Mollys i ett nystartat kar efter 20 dygn. Dom ska hjälpa till att få vattnet att mogna. Finns det inga risker med det? Kan man släppa i mollys som har yngel? Någon som vet?
    250L
    Mollyyngel Svärdbäraryngel
    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    Ja, det går nog.

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      Jag skulle vilja ta död på en myt, nämligen den att akvariet måste stå utan fiskar si och så länge efter att man startat upp det. Några fiskar kan man börja med så snart man fått all teknik att fungera, och vattnet håller rätt temperatur. Akvariet behöver inte gå tomt en enda minut.

      Däremot tål inte akvariet en särskilt hög belastning, så några få fiskar och sparsam matning är att föredra. Därför tycker jag att det är direkt olämpligt att ha nystartade burkar som yngelakvarium. Man behöver mata yngel ganska rikligt för att de skall växa, och i ett nystartat akvarium finns få alger eller andra organismer för dem att leva på.

      När man köper ett nytt akvarium skall men inte ha fisk med sig samtidigt. Anledningen är att kan vara rätt mycket jobb med att få akvariet att stå absolut i våg, att tekniken i pumpat och filter inte vill, och även om allt fungerar så tar det sin lilla tid att tvätta grus, placera det rätt, fylla vatten, plantera växter etc. Därför brukar många handlar rekommendera "en veckas" inboning först, så att allt fungerar.

      Så, Mollymamman, du kan lugnt ha Mollysar i ditt kar. Men det kanske inte är världens bästa idé att ha yngel där.

      Kommentar

      • Mollymamman
        • July 2004
        • 198

        #4
        Tack för svaret!
        Nej, yngeln ska inte vara i det nystartade. Jag har ett yngelkar till dem. Jag menade bara att om jag kan sätta ner gravida honor. Jag vill inte att dom ska må dåligt och mista sina yngel...
        36 dygn hade jag räknat med att det skulle ta för vattnet att mogna. Vattnet ska ju först ha sina "toppar" av ammoniak och nitrit. Ammoniaken har en topp efter 9 dygn och nitriterna efter 29 dygn. Jag har inte brått och vill gärna göra allt rätt från början. Men med andra ord så kan jag sätta ner gravida mollys utan fara?
        250L
        Mollyyngel Svärdbäraryngel
        2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

        Kommentar

        • fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

          #5
          Hej

          Ditt kar kommer aldrig att gå in sig utan fisk.Det blir ingen nitrit,ammonium eller nitrat utan fiskarnas slutprodukter.
          Fredrik

          Kommentar

          • Mollymamman
            • July 2004
            • 198

            #6
            Ok då. Det har stått igång i 10 dagar nu. Om värdena är ok, ska jag vänta ett tag till då eller kan jag pröva med 2-3 mollys då?
            Vilka tester bör jag göra?
            250L
            Mollyyngel Svärdbäraryngel
            2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

            Kommentar

            • heljis

              • June 2003
              • 1150

              #7
              Men, som både swetrot och fredrikakesson sagt, du kan släppa i fiskarna när karet stått 10 sekunder med allt igång eller när det stått i tio dygn - det gör ingen skillnad, för utan fiskar och deras bajs bildas inga bakterier, inga toppar av nitrit/ammonium/nitrat eller whatever förekommer och karet "mognar" inte som du säger.

              Så ja, släpp i 2-5 mollys. Mata sparsamt de första veckorna, mät nitrit och pH.
              Det är de tester jag tycker är viktigast, tillsammans med kH... För växtakvarister är nitrat och flera mikro-(eller var det makro?)ämnestester viktiga, men inte för dig som bara vill se till att ditt nystartade kar kommer igång.

              Lycka till!

              Mvh. Martin
              Martin Heljedal

              They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

              Kommentar

              • fredrikakesson
                • November 2003
                • 1363

                #8
                Hej igen
                Dina värden kommer aldrig att ändra sig så länge du inte stoppar i några fiskr.Nitrit kommer att förbli noll.Du har ju inget som sätter igång kvävekedjan.
                Fredrik

                Kommentar

                • Mollymamman
                  • July 2004
                  • 198

                  #9
                  Lustigt vad man kan läsa i en bok om akvariefiskar som en akvarist skrivit om i 30 år...
                  Det jag lärt mig från boken är ju = 0.
                  Ok då, jag har fattat vinken. Trög är jag inte. Jag ska släppa i fiskar i morgon.
                  Nån fråga till bara...Gör det någon skillnad till eller från om jag kramar ur lite goja ut ett annat filter som gått 1 år? Kan jag släppa ner min pleco utan att den skadas?
                  250L
                  Mollyyngel Svärdbäraryngel
                  2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

                  Kommentar

                  • fredrikakesson
                    • November 2003
                    • 1363

                    #10
                    Risken att drabbas av nitrit minskar om du kramar ur filtret i det nya karet.Klipp från vatten sidorna här på zoopet.

                    Man kan också påskynda uppbyggnaden av den nyttiga bakteriekulturen i akvariet genom att tillsätta en speciell bakteriekultur som finns att köpa i akvarieaffärer. Ett annat nästan lika effektivt sätt är att vid nystart ta en del av gruset från ett annat väl fungerande akvarium (OBS –skölj bara av detta grus med kallt vatten). En annan bra metod är att ta filtermaterial från ett filter som varit igång en längre tid i ett akvarium.

                    Fredrik

                    Kommentar

                    • malawi´n
                      • August 2003
                      • 1643

                      #11
                      Om du kramar i lite "goja" i filtret til ldet nya karet, hjälper det till mycket! Då kommer det en mängd bra bakterier redan från start!
                      När jag startade ett nytt 200 liters med malawi satte jag genast i ca 4 mbunas, för att sedan öka på med flera under ca 2 veckor. Jag hade aldrig problem med nitrit eller ngt sådant

                      Mvh Malawi´n
                      Björn Forsberg

                      Kommentar

                      • Mollymamman
                        • July 2004
                        • 198

                        #12
                        När jag tänker efter så är det hela ganska logiskt. Jag har haft ett 60 liters i 1 1/2 år och nu har jag fått yngel och då vill jag ha lite större akvarium. Men man lär sig något nytt varje dag, är det inte så? Då ska jag laborera lite imorgon. Tack än en gång för alla fina svar!
                        250L
                        Mollyyngel Svärdbäraryngel
                        2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

                        Kommentar

                        Arbetssätt...