Nitritskit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fija

    Nitritskit

    Har flyttat mitt 152 l och nu får jag inte ordning på nitriten. Först blev det 0,1 även att jag hade sparat 90 l vatten, nu är det ungefär 0,07 och jag har bytt nästan hälften av vattnet två gånger. Är det fel på testet helt plötsligt?

    Vågar jag släppa i fiskarna ändå? De är nu i en hink med syrepump.. Klarar de sig där ett dygn till?

    mvh

    // Fija
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    0.07mg/l är ingen fara alls, det är bara att släppa i dem.
    Vad har du för test?

    Mvh. Martin
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • Fija

      #3
      Det drog sig mot 0,1 igen så de är kvar i hinken. Jag fattar inte detta? Hur kan det bli mer nitrit när jag har bytt massa vatten?
      Har sån där test med två reagenser som man droppar i lite vatten.

      // Fija

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Det handlar förmodligen om att många av de bakterier som motverkar nitrit har dött i flytten... Testa att köra i nitrivec eller liknanade... eller låna ett inkört filter att köra i karet ett dygn eller så...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Fija

          #5
          Har samma filter som innan och gjorde inte rent det i flytten, det stod dessutom i akvarievatten, men bakterierna kanske har dött ändå för att den inte var igång?
          Ska se imorrn om det har stabiliserat sig.

          // Fija

          Kommentar

          • heljis

            • June 2003
            • 1150

            #6
            Men 0.1 är inte heller någon fara. När det går upp mot 0.5 börjar det bli dödligt har jag för mig. Det står ju i ditt test. Mina fiskar har överlevt som mest 0.3mg/l utan problem.

            Mvh. Martin
            Martin Heljedal

            They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

            Kommentar

            • SöoS
              • July 2004
              • 93

              #7
              Det stabiliserar sig inte alldeles fort, men med dina värden är det nog ingen fara. Se till att det inte ligger matrester på botten, sen kan du nog släppa tillbaka fiskarna. Tillsätt nitrivec, och sen kan du vara tvungen att vänta dagar innan du ser någon stor effekt. Jag har precis fått svar på detta i denna tråd:
              http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29073

              Kommentar

              Arbetssätt...