Mina värden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskpinnen
    • January 2004
    • 89

    Mina värden

    PH: över 7,5 (kan ej se mer)
    KH: 2,5
    NO2(Nitrit):0,0mg/liter
    NO3(Nitrat):0,1mg/liter

    OBS! Har ej testat med multitest, som jag hört ska vara dåliga.

    KH värdet är för lågt. Vill gärna ha det runt 4. Annars ser det bra ut va? Hur höjer jag KH?
  • Fiskpinnen
    • January 2004
    • 89

    #2
    Jag testade sera KH-plus. Jag gjorde som det stod för att höja vattnet "1KH". Jag testade det idag och kom fram till att KH-värdet är 5,5. Med andra ord steg det med 3 steg. I min förpackning står det att ett värde mellan 3-7 är det optimala. Så 5,5 är väl ganska hyffsat då.

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      ...
      Dina vattenvärden säger ingenting, eftersom ingen vet vilka fiskar du har! Jag har pH 8.5 samt KH 8-10 i en del kar, vilket är bra väden för det karet och de fiskarna.

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Nitratvärdet är lågt, det brukar vara svårt att få så låga värden i ett akvarium som är "inkört".
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Fiskpinnen
          • January 2004
          • 89

          #5
          Det är ett sällskapskar. Med bla 2 röda juwelciklider, 2 Skalarer, 3 guld barber, 4 kuhli ålar och ett par ancistrus.

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Om du höjer KH så brukar pH följa med... och du har ju redan ett skapligt högt pH med tanke på fiskarna. Hur högt blev ditt pH när du höjde KH???
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Fiskpinnen
              • January 2004
              • 89

              #7
              PH innan låg på strax över 7,5. Kan tyvärr inte se mer på min färgskala. Jag märker ingen skillnad alls nu. Inbilldade mig själv att PH värdet var närmare 7,5 nu än innan.

              Jag testade även mitt kranvatten och jämnförde. Det visade sig ha ett högre PH. Det är ju lite konstigt!? Jag testade även loka vatten och det visade sig ha PH 6.

              Hur sänker man PH-värdet smartast? Jag vill inte kunna sänka mycket utan bara kunna sänka kanske 0,1-0,2?

              Kommentar

              Arbetssätt...