pH-mätare en gång till

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    pH-mätare en gång till

    Läst om papper...
    Läst om blask-tester...
    Även om gamla hederliga tester...
    Plöjt en del inlägg om digitala mätare - t ex Claes Ohlsson...

    Om man nu skall blaska till med t ex fosforsyra bör man ha en enkel metod att kolla upp pH-värdet med. Och akvarieaffärens tester är svåra att avläsa.
    Jag bryr mej inte om om en prisvärdig pH-mätare påstår att pH-värdet är t ex 6,45 när den egentligen är 6,5 eller för den delen 6,2.

    Tacksam för erfarenheter om noggrannhet t ex när det gäller prisvärdiga pH-mätare...
    Killies is a lifetime passion
  • Zuma
    • June 2003
    • 117

    #2
    Inga egna erfarenheter, men kanske hittar du nåt bra här.http://www.transinstruments.com/index1.htm
    530
    Altumscalarer
    Tuppkammsciklider
    Flaggciklider
    C Adolfi

    250
    Discus
    Kardinarltetror
    A cacatoides
    C Panda

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Ursprungligen skickat av Zuma
      Inga egna erfarenheter, men kanske hittar du nåt bra här.http://www.transinstruments.com/index1.htm
      Kostar???
      Någon som prövat???
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag har en fick-pH-mätare från Hanna, vet inte säkert vilken modell. Den har aldrig fungerat tillfredsställande: den har visserligen temperaturkorrigering och tvåpunkts-kalibrering, men det hjälper inte när den är omöjlig att kalibrera (känner inte igen standard-buffertar automatiskt, vilket den skall göra, och går inte att kalibrera "för hand"). Den har dessutom den otrevliga egenskapen att om den får ett pH som ligger utanför kalibreringsområdet så "hittar den på" ett pH inom kalibreringsområdet.
        Ren skit, enligt min mening. 800:- rätt i sjön.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Ante1
          • December 2002
          • 385

          #5
          det finns gott om pålitliga mätinstrument men dom kostar ett par tusen för det mesta.
          Detta rör sig om labutrustning och sådan är inte billig.
          vill/kan man inte betala detta så är det inget fel på dom gamla dropptesterna.
          -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

          Kommentar

          • mats m
            • September 2002
            • 515

            #6
            Hej.
            Har en PH mätare som heter Coralife,den har fungerat i över 2,5 år.Den har två kalibrerings punkter.Guldfisken har den för 849:-.Har aldrig klickat för mig.
            MVH Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • pupfish
              • December 2003
              • 248

              #7
              För något år sedan hade jag en från CO och den fungerade bra i början med började sedan visa fel och det hjälpte inte att kalibrera den.

              Mitt tips är att lägg pengarna på en mätare där du kan byta ut mätproben och att du kan välja vilken du vill ha. Sedan om du har en burk eller kör via en dator är nog mer en smaksak. Fördelen med dator är att du kan logga värderna under en längre tid t ex. ett dygn. Vilket jag förnärvarande själv nyttjar.

              Men jag förstår inte varför du vil ha en pH-mätare om du accepterar +/- 0,25 i pH-värdet, då går det lika bra med dropptest även om avvikelsen skulle bli något större än +/- 0,25. Kostnadsmässigt är det inte mycket att fundera över om man accepterar större avvikelser.
              500+

              Kommentar

              Arbetssätt...