Luft bubblor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sirkku
    • June 2004
    • 35

    Luft bubblor

    har man något nytta för att har så kallat syre pump med luft bubblor jag har 200 liters akvarium mer utepump enheim 2224 700l/tim
    utbloset 2 cm under vatten utan, vattenytan rör sig lite
    karens höjd är 50 cm.

    Fiskar har jag rätt många 19 st
    (6 st svärdbärade ca' 2 cm, grävgurami ett par,
    ett segelfenmolly par ,
    2 st palettciklider, 2 malar, 4 st siamesiska, 1 st "svarta spöke" black ghost "snäll" än så länge och håller sig i sin kant
    ( måste kanske sälja bort de ? för liten kar ? Tyvärr )

    Växter:
    Hygrophila polysperma 5 st 3 skälg i varje
    rak tiger vallisneria 2 smala grupper
    flytväxten 6 st små
    Gymnocoronis spilanthoides
    svärplantor 3 st stora och fina
    3 kålplantor på rot 2 stor och ett 1 minrde

    vidare till saken kan jag åstakomma obalans med bubblorna,
    Skada eller nytta ?

    vågar inte exprimentera



  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Om filtret rör om vatenytan tillräckligt behövs ingen extra luftpump i alla fall.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Holmby
      • February 2004
      • 1118

      #3
      Vill du ha bubblor så kan du skaffa det. Det kan ju faktiskt vara dekorativt med lite bubblor.

      Ett alternativ kan ju vara att du börjar med enkel koldioxidgödning. Starta upp med mäsk i PET-flaskor och led ut gasen genom en syresten. Då får du bubblor som göder växterna samtidigt som det ser ganska trevligt ut. Du slipper också luftpumpens surrande.

      (Men du kanske skall strunta i detta förslaget om du är orolig för att experimentera)

      Kommentar

      • SöoS
        • July 2004
        • 93

        #4
        Är det själva vattenrörelsen som skapar syresättningen? Så om jag drar ner flödet på mitt innerfilter och själva utblåset slutar bubbla, så gör det inget så länge det går lite 'vågor' på vattnet?

        Kommentar

        • sirkku
          • June 2004
          • 35

          #5
          Jag litar på er som har mera erfarenhet än mig själv, jag har haft 54 liters sällskapakvarium 2 år innan jag fick min 200 liters nyligen, jag har haft något större problem med det

          200 liter har varit på gång nu 7 veckor, i början blev det ljus grönt alger på min fina BTN bakgrund jag blev räd att jag har gjort något helt fel, och fick råd från djur butik
          att jag måste se till att vatten ytan är stilla, att vattnet rör sig inte samt tillsätta Loka mineralvatten 0,5 liter vid varje vatten byte….
          Tjejen sa bara att det är bra göra så… men varför? Vet jag inte, Obs! eller mins inte
          Kan någon försöka förklara detta till mig, så att jag kan skriva upp
          Jag har även samma fungeringar som SöoS ha om vatten rörelse

          Senare har jag förstått att gröna ljusaalger kan vara normalt vid start och försvinner mer tiden, jag tycker att många säger det eller ? mins jag helt fel igen ?

          Hur gör man mäsken ? Är det svårt ? Och vad är nyttan…

          Jag vill inte idiot förklara mig, jag har läst en hel del här på Forumet, men tyvärr efter ett bilolycksfall många år sedan har mitt minne blivit mycket dåligt och det gör mig
          så himla osäkert, jag mins inte alltid vad har jag läst

          Jag är så välligt intresserade och vill redan köpa ett till Akvarium fast mer svängd eller med brutna hörn framruta, så jag kommer nog att hänga mer här giltigt.

          Jag har så många frågor och jag har märkt att ni är jätte duktiga att svara och hjälpa andra därför gillar jag detta Forum

          Vi har Sol idag i Stockholm, härligt




          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Söos: Syrsättningen med hjälp av en luftpump beror främst på att man får en strömning av ytvattnet och ju mer detso bättre.
            Därför bättre syrsättning ju mer strömt vattnet blir vid filtrering med eller utan bubblor. Mera vågor = bättre syrsättning.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Varje bubbla innehåller syre, när bubborna kommer i kontakt med vattnet på väg upp tar vattnet till sig syre.
              Mindre och många bubblor syresätter vattnet bäst.
              Bubblorna "fyller" på med ny ofta svalare luft mellan täckglas och vattenytan.
              För mycket bubblande och plask vid ytan driver ut koldioxid.
              Att fylla kallt vatten med högt tryck kan ge fiskarna gasblåssjuka.
              Det finns en liten risk att ett allt för mycket plaskande kan orsaka gasblåssjuka, samt driva ut enkelt utryckt karbonater och kalk vilket kan orsaka ett pH fall.
              I dammar är det vanligt med syrestenar för att syresätta vattnet "underifrån" då luften varma dagar strävar uppåt vilket gör att det kan bli ett "lock" med varm syrefattig luft vid ytan.
              Med andra ord det kan vara en fördel med syresten.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • JohanP
                • January 2002
                • 59

                #8
                Att sätta en mäsk gör man enklast genom att blanda socker, vatten och torrjäst i en PET-flaska. Led sedan ut kolsyran som bildas till en syresten med en liten slang som du silikonat fast i korken. En varning är dock på sin plats vad det gäller CO2 experiment. Har man inte rätt hårt vatten kan man få välldiga svängningar i PH. Detta mår de flesta fiskar inte bra av.
                När det gäller att blanda Loka i vattnet vid varje vattenbyte förmodar jag att det skulle höja hårdheten i vattnet. Det tillför även CO2, villket kanske skulle vara önskvärt. Om detta är ett bra tryck eller inte förmodar jag beror välldigt mycket på hur förutsättningarna är i övrigt i akvariet.

                Johan

                Kommentar

                • sirkku
                  • June 2004
                  • 35

                  #9
                  jag bor i Sthlm, på ett gammalt fastighet med kopparrör, jag vet inte hur hårt vattnet är.
                  men jag tillsätter inte salt i vattnet.

                  Kommentar

                  • sirkku
                    • June 2004
                    • 35

                    #10
                    och syrepump som jag har är Rena Air 100 och själva syresten ca, 3 cm lång smal, pumpen är i skåpet under karen och först måste luft gå upp ca, 80 cm via karens slang ingång på bakdel och sedan ned till karens botten bakom bakgrunden och sen ligger stenen på botten dels täkt med gruset, bubblorna som kommer ut är välligt många och bildar på utan ett liten bubbla sjö
                    höjden från botten/gruset till vatten ytan ca, 40 cm
                    (200 liter )
                    eftersom det är karets egen vatten kan det bli så kalt att fiskarna bli sjuka ?

                    min motto " ingen fråga är så dum"

                    Kommentar

                    • peppito
                      • December 2003
                      • 1612

                      #11
                      Mäsk recept

                      1 liter vaten 2-3 dl socker och 1/4-1/2 paket jäst. Ha det i Pet flaskor, men glöm inte att ha en filtreringsflaska också mellan mäsken och karet. Var försiktig det kan bli så att vatten åker ur akvariet ner i flaskorna om dessa befinner sig lägre än akvariet.
                      "du ångrar bara det du inte gjorde"

                      Kommentar

                      • sirkku
                        • June 2004
                        • 35

                        #12
                        Tack !
                        till er alla som har svarat, jag skall inte väl vara
                        så räd... huh,huh

                        jag kommer någ att prova på både det ena och det andra
                        och ställer säkert senade massa anrda frågor under vägens gång

                        "vi har haft SOl idag" underbart

                        Kommentar

                        Arbetssätt...