Hur snabbt vågar jag sätta i fiskarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate

    • August 2003
    • 620

    Hur snabbt vågar jag sätta i fiskarna?

    Har ett litet problem...

    Har skaffat ett nytt 540L-kar att ha istället för det 375L jag har igång idag.
    Det nya karet är färdiginrett och står på inkörning.
    I karet finns 2st chokladmalar och en banjomal som gått där sedan igår. (kom dit av misstag då jag flyttade en stor rot som de tydligen gömt sig i...)
    Karet har stått med vatten å sand sedan i fredags, och igår bytte jag ca 100L vatten och tog det "nya" från mitt gamla inkörda kar.
    Idag tillsatte jag en kraftig dos Natrufin Cycle (bakteriekultur).
    Har matat ytterst lite så att bakterierna skall få något att bryta ner.

    I karet skall ytterligare några malar samt ett ungt lekpar Eldbukar samt ett ungt lekpar Guldsömmar.

    Det hela hade inte varit några problem om det inte hade varit för det faktum att jag har sammanlagt 10st cikllider i mitt gamla kar (5st Guldsömar och 5st Eldbukar) och bland dessa finns som sagt 2st lekpar.
    Nu är det så att Guldsömmarna vaktar sin rom som dom la häromdagen och Eldbukarna ser för första gången (sen jag skaffade dom) leksugna ut.

    Då jag dessutom flyttat över 70% av all inredning till mitt nya kar så är det gamla karet relativt öppet, vilket gör att övriga fiskar inte har särskillt mycket gömställen.
    Vissa av djuren står under mer eller mindre konstant mobbing, och det är där problemet ligger.

    När vågar jag flytta över fler fiskar till det nya karet? Den stora ICKE dominanta Guldsömshanen mobbas konstant av båda lekparen och även de andra fiskarna trackaseras som dom aldrig gjort förr. Med andra ord skulle det troligen bli ordentligt lugnt i karet då båda lekparen har flyttat till sitt nya hem.

    Hur länge ska man vänta innan man flyttar över dom???
    MVH /Erik

    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121
  • Datate

    • August 2003
    • 620

    #2
    Jag vet att det är fullkommligt förkastligt att bumpa här på Zoopet, men eftersom jag skulle behöva lite svar så måste jag endå chansa å göra det endå...
    MVH /Erik

    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

    Kommentar

    • heljis

      • June 2003
      • 1150

      #3
      Jag skulle nog stoppa i dem nu direkt, se till att mata lite och hålla koll på nitriten bara. Bakterierna måste ju få nåt att äta också, utan fiskar får de ju inte det.
      Du kanske ha slänga i eldbukarna och guldsömmarna, men vänta med resten av malarna?

      Lycka till

      Mvh. Martin
      Martin Heljedal

      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

      Kommentar

      • Datate

        • August 2003
        • 620

        #4
        Tackar!

        Låt säga att jag flyttar över dom 4 cikliderna idag. Finns det d¨något jag kan göra för att minimera risken för nitritspik i karet? Är extremt försiktig matning det enda jag kan göra?
        Skall jag byta flera gånger i veckan och ersätta med vatten från mitt gamla kar?
        Skall jag tillsätta bakteriekultur då å då?

        Tips tack!
        MVH /Erik

        "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

        Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

        Kommentar

        • Zaphi
          • November 2003
          • 724

          #5
          Jösses, jag orkade inte läsa ditt första inlägg men, ja du kan lägga i fiskarna direkt, mata ytterst sparsamt och byt lite vatten ofta (20-30% 2ggr i veckan). Sen när det är mer stabilt kan du börja byta 50% 1ggr i veckan. Mät nitrit varannan dag. Om det är lugnt efter 4-5 veckor brukar det bli balans sen.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Datate

            • August 2003
            • 620

            #6
            Tackar.

            Verkar bli så att mina kära fiskar får byta hem nu efter lunch.
            MVH /Erik

            "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

            Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Jag hängde inte med riktigt på om du skulle tömma och stänga det mindre karet helt.... Men jag skulle i alla fall göra så här ....
              Ta ur 150 liter vatten ur det stora och fyll på från det lilla... då kan du ju fylla det lilla med kranvatten om du ska ha det igång. Flytta över filtret från det lilla till det stora... ska du ha det lilla igång så kanske du har nåt annat filter som kan hålla rörelse där i ett dygn eller så... eller bara låta det gå utan filter där ....
              När vatten och filter är över i stora karet ska det vara helt riskfritt att flytta över dina fiskar tror jag.... Efter ett eller två dygn kan du ta över det gamla filtret till lilla karet igen...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Datate

                • August 2003
                • 620

                #8
                Det "lilla" ska va igång tills jag hittar en säljare, vilket jag hoppas kunna ske innom en månad.
                Att ta ut filtrena är dock lite svårt då det är 2 inbyggda filterkammare i karet. Kan iofs ta ut filterpatronerna ur dom och krama ur dom i stora karet...
                Ungefär 150L vatten är ungefär vad jag flyttat över från mitt gamla kar. Har dock tillsatt en rejäl dos filterbakterier. Är det inte risk att dessa försvinner snabbt vid ännu ett stort vattenbyte?
                MVH /Erik

                "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

                Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Bakterierna som du häller i fäster i filtermaterialet, så det spelar nog ingen roll.... Det är väl mest för att det inte ska bli så stor omställning för fiskarna som man häller över vatten... det är inte mycket bakterier i det... Men har du bakterier på burk, och kör över filtermaterialet så är det nog lugnt... Du får väl kolla nitrit varje dag, och tillsätta bakterier dagligen... med Nitrivec är det väl i 10 dagar har jag för mig....
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • heljis

                    • June 2003
                    • 1150

                    #10
                    Jag tillsatte mitrivec en gång dagen innan jag hade i mina fiskar vid uppstart. Har som mest haft ca 0.3mg/l nitrit under de tre månader som gått. Började lite smått med sex st. L. caeruleus och matade väldigt sparsamt. Tror att det är det bästa och egentligen enda man kan göra för att undvika nitrit, ta det väldigt lugnt med matningen.
                    Hoppas det går bra med dina lite större ciklider

                    Mvh. Martin
                    Martin Heljedal

                    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                    Kommentar

                    • Datate

                      • August 2003
                      • 620

                      #11
                      Har nu flyttat över Eldbuksparet och ska se om det går att vänta med Guldsömmarna fram till fredag lördag. Blir det för mycket slagsmål i lilla burken får dock Guldsömmarna flytta tidigare...
                      Ska försöka mäta nitriten varje dag så att inget otrevligt händer.
                      MVH /Erik

                      "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

                      Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

                      Kommentar

                      • WhiZpEr
                        • May 2004
                        • 108

                        #12
                        men om man helt plötsligt får nitrat vilken nödåtgärd ska man då utföra ? förutom att ta ut fiskarna från karet.

                        Kommentar

                        • Datate

                          • August 2003
                          • 620

                          #13
                          Ursprungligen skickat av WhiZpEr
                          men om man helt plötsligt får nitrat vilken nödåtgärd ska man då utföra ? förutom att ta ut fiskarna från karet.
                          Att ta ut fiskarna från karet är väl i de allra flesta fall inte ens ett alternativ då jag skulle tippa att de flesta inte har mer än ett kar...
                          MVH /Erik

                          "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

                          Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

                          Kommentar

                          • WhiZpEr
                            • May 2004
                            • 108

                            #14
                            mm, lite dumt tänkt av mig.

                            Kommentar

                            • Tant Nancy
                              • April 2002
                              • 5407

                              #15
                              Vid nitrittoppar bör man omgående byta 50 % av vattnet... sedan får man göra flera vattenbyten, gärna flera om dagen, tills nitritet är borta. Det är alltid bra att tillsätta "bakterier på flaska" sedan, gärna under en dryg vecka, för att undvika att man får en ny topp...
                              MvH
                              Tant Nancy
                              www.gladafisken.aqualogen.se
                              Mitt fotogalleri
                              Dagbok
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...