Balck Molly vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tigerlilly
    • March 2004
    • 5

    Balck Molly vatten?

    Jag har ett akvarie, för tillfället utan fiskar. Hade tänkt skaffa Black Mollys, då många säger att de ska vata lätta nybörjarfiskar. Det kan jag behöva, efter ett riktigt magplask med mina slöjstjärtar...
    Enligt den här sidan ska Black Mollys ha vatten med 7-8 i ph-värde. Jag gick in på min kommuns hemmsida och fick dessa uppgifter:
    ph: 8,3
    6 dH, medelhårt på gränsen till mjukt.
    Passar det Black Mollys?
    19 Neontetra (the neontetra family)
    2 Slöjstjärtar (Celine och Hilda)
    1 Black Molly (Scarlet)
    1 Harry the Sucker
  • malawi_voodoo
    • October 2003
    • 209

    #2
    Som jag och många andra propagerar är pH-värden av ringa betydelse.

    Bara du ser till att hålla nitrit och nitrat på låg nivå genom lagom utfodring samt regelbundna vattenbyten så kan du i princip ha vilken fisk som helst.

    Hur stort akvarium har du? Ju större akvarium, desto lättare att sköta.

    Tillsätt gärna jodfritt salt i vattnet, en matsked på 50liter brukar jag köra med.

    Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • Linnet_90
      • March 2003
      • 126

      #3
      För några år sedan så hade vi ett 36 liter med en makl på 15 cm 6 kardinaltetror, ibland lite guppy och black molly. Detta var väldigt mycket fisk, men det visste vi inte då. Vi bytte vatten var annan till var tredje månad och gjorde aldrig några vattentester. Trots det frodades fiskarna. Inget salt i vattnet och ph runt 7 vid gissning. Våra fiskar var överlevare och black molly klarade sig bra. blir det inte mycket nitrit så klarar de sig säkert.
      Det jag säger behöver inte vara sant, det är bara så som jag uppfattar saken.

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Black Molly stammarna har ändrats mycket de senaste 10-15 åren. Förr i tiden var det en känslig fisk som krävde speciellt vatten mm, idag är det nog den i tåligaste fisken i akvarieaffären. Alltså inget att vara orlig för, de klarar sig.

        Kommentar

        Arbetssätt...