Nystart med moget vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mollymamman
    • July 2004
    • 198

    Nystart med moget vatten

    Jag funderar på att starta upp ett 160 liters kar. Jag har ett 60 liters och min mollyhona har ynglat av sig rejält så jag vill flytta över de vuxna fiskarna i ett större och ha det lilla till yngeln.
    Efter att ha inrett det stora, kan jag då fylla på med vatten från det lilla när jag gör delvattenbyte? Om jag gör vattenbyte 2 ggr/veckan på 20% gången + fyller på med kranvatten och kramar ut filtert från det lilla karet i det stora. Kan jag då släppa i fiskarna när det stora karet är fyllt?
    250L
    Mollyyngel Svärdbäraryngel
    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Jag hade nog låtit det gå ett par dagar innan jag släppt i fiskarna för att vara säker på att det kommit igång med bakterieflora och allt. Så har vi gjort. vi tycker det har känts tryggare men vi är ju inte några experter precis.

    Jag hade tagit vatten från det lilla när det var dags att byta vatten och fyllt på med nytt vatten och Nitrivec eller annat "bakteriemedel". Efter några dagar hade jag tagit filtret och kramat ur det i det stora. Det är väl viktigt att man inte byter vatten och städar filtret vid samma tillfälle eftersom det då kan försvinna alltför stor mängd mikroorganismer. Så tror jag.

    De allra bästa hälsningar och ett varmt lycka till!
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    Arbetssätt...