Vad är det som avgör....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    Vad är det som avgör....

    ....mängden vatten man ska byta? Delvattenbyte en gång i veckan verkar ju rimligt. Men hur vet man mängden man "ska" byta? Man får olika besked överallt. Jag förstår ju att antal fiskar och sånt spelar in. Men hur ska man som nybörjare veta?

    Vårt kar är på 54 liter och vi har f.n 13 fiskar av varierande storlek. Varje zoohandlare säger olika och sen läser man olika bud på zoopet. Jag har hört/läst allt från 50% i veckan till 10% varannan vecka. Vem ska man tro på?

    Hittils har vi bytt ca 2 hinkar vatten varje vecka. Ingen fisk har dött så det har ju funkat. Men hur vet man om man behöver byta större mängd?

    Och nej, jag har inga tester. Har testat vattnet några gånger i zoobutken och fått godkänt de gångerna.
    /Nina
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Nitratvärdet är en bra vägledning, om alla andra värden är bra.
    Men det enklaste sättet är att byta ca 30% vatten varje vecka om det räcker.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det finns ju som du säger många faktorer som avgör som t.ex. hur mycket växter man har. Många växter mindre vattenbyten, få växter stora vattenbyten.
      Det viktigaste är dock inte hur mycket man byter utan ATT man byter regelbundet så fortsätt du med dina två hinkar per vecka.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Gud bevare Tsaren
        • April 2004
        • 276

        #4
        Precis som Kramfors tycker jag att 30% är ett gott riktvärde.

        C uvasjenijem,
        Gud bevare Tsaren och Hans familj

        Kommentar

        Arbetssätt...