Dimmigt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doran
    • March 2003
    • 29

    Dimmigt vatten

    Detta har inträffat två gånger nu, ett par veckor efter vattenbyte blir vattnet som dimmigt, nästan mjölk-i-vatten liknande. Fiskarna simmar runt och öppnar och stänger munnen hela tiden precis som om de kippade efter luft. Just nu har jag dessutom inte en växt i akvariumet eftersom de var dåliga (planerar att köpa i veckan). Det är massor med småsniglar på glaset fast jag inte har växter och inget nytt har tillförts akvariumet, jag tycker det är mystiskt. Gjorde rent akvariumet (all sten in i ugn för att få bort sniglarna) och rengjorde pump och tillbehör men likt förbaskat är de kvar, kan det ha något att göra med det dimmiga vattnet?!

    Förra gången det blev så här gjorde jag alltså den här stora rengöringen som jag beskrev innan och då blev det bra och det var för två veckor sen...
  • Nate
    • July 2004
    • 14

    #2
    Når man rengjør alt i akvariet + pumpe mister du mye av bakteriefloraen som trengs for å holde akvarievannet bra. Jeg vil fåreslå at du tilfører foreksempel Zera Biostarter eller en annen type tilsettning som får igang bakteriefloraen samtidig som du bytter litt av vannet. Sneglene er det bedere å ta ut av akvariet selv eller kjøpe en fisk som spiser dem ex Prakt Botia. Snegler virker til å overleve alt og de dør ikke av seg selv man må døda dem. Kjøp i tillegg noen nye planter. Det hjelper også endel på vannkvaliteten. Hvor stort er akvariet ditt? Er det nystartet eller har det gått en stund?

    Nate

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      dimmigt, nästan mjölk-i-vatten liknande
      kan vara infusorier - mata försiktigt - byt mer vatten
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        En källa kan att du har en massa ugnsgriljerade sniglar som ligger döda i gruset och ruttnar.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen skickat av dgqlof
          En källa kan att du har en massa ugnsgriljerade sniglar som ligger döda i gruset och ruttnar.
          missade snäckorna... infusorier pga detta...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Och om det är så måste du byta väldigt mycket vatten (direkt!) om fiskarna skall klara sig. Och upprepa bytet varje dag närmaste veckan.

            Kommentar

            • ShadowDawn
              • August 2003
              • 313

              #7
              "ett par veckor efter vattenbyte"

              Ska det uppfattas som om du inte byter vatten på flera veckor????
              I så fall har du problemet där.

              Så jag råder dig att göra ett stort vattenbyte med en gång och ett något mindre i morgon osv. När "dimman har lättat", så att säga, kan du gå tillbaka till normala vattenbyten på 30% i veckan.
              Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

              Kommentar

              • Doran
                • March 2003
                • 29

                #8
                Jag gör rent akvariumet = byter vatten ca var 3:e månad men byter alltid 30% av vattnet varje söndag. Så det är inga problem och haft stenarna i ugnen har jag haft förut utan denna inverkan på vattnet men jag ska göra ett 70% vattenbyte imorgon få se vad som händer. Tack för svaren!

                Kommentar

                • cotterpin
                  • June 2004
                  • 193

                  #9
                  Umm, "gör rent akvariet" = tömmer allt vatten och rengör allt samt i med nytt vatten?
                  Isåfall, hur skall du kunna få en stabil bakteriekultur i akvariet?
                  //Jenny
                  "I'm going the way i have to go" - cotterpin

                  Växtakvarium 225L Yngelakvarium 45L Min Zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...