nitrathalt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

nitrathalt

hej.
    blev lite fel här.
    mvh
    Lenis
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

Om du mäter nitrit med stickor och får ett värde på 50mg/l så använder du inte multistickor kan jag tänka mig (Dom som har så dåligt rykte).. Om det är så att det värdet stämmer så är det dags för ett delvattenbyte..
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

Kommentar

• jackson
      • September 2003
      • 1242

Om du har 50 mg är det för mycket. Du har troligen ett akvarium fullt med döda fiskar om det är sant. Så troligen visar din mätsticka helt fel.
      Max 0,8 mg/l är det man brukar rekomendera att inte överskrida. Rekomenderat värde är 0-0,3mg/l. redan vid 1,6mg/l är det skadligt för fiskarna. Jag tror att mätstickorna som du använder är värdelösa att mäta nitrit med.
      Skaffa ett vätsketest istället. De kostar 100-150 kr, men räcker länge (50-100 tester) och visar mycket mer exakt vilket värde som verkligen finns i akvariumet.
      Stickan går säkert hyffsat att använda för att mäta, pH, gH och kH. Men Nitrit och Nitrat är de i allmänhet helt värdelösa att mäta med dessa. Det är säkert så att de som säljs brukar vara för gamla, därför de visar så fel. Vätskorna håller troligen mycket längre, så därför visar de bättre mätvärden.
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• urbanandersson
        • January 2003
        • 965

Hej!

Det är kanske nitrat du menar?
        multisticks har ju ingen skala för nitrit, bara ok eller kass.
        Nitrat däremot finns en skala till.

Här är en bra artikel om detta:
        http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm
        Urban

Kommentar

• lenis3
          • June 2004
          • 2254

hej. JAG ÄR TRÖG. urbanandersson: naturligtvis menar jag n i t r a t och inte nitrit. tack. nitraten är 50 mg/l. är det ok? ska nog ta och köpa ett sånt där vätsketest. på min multistick finns dGH, den ligger på >7 dgh. är detta ok? (dbs 7 x 17,8ppm = 124 ppm) enligt aquavital multistick. tack
          Min zoon

Kommentar

• Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

Kh, Gh och pH värdena skall anpassas utifrån fiskarna, så om det är ok beror helt på vilka fiskar du har.
            Nitrit skall helst ligga på 0 för att fiskarna ska må bra, nitrat däremot kan man ha lite av, även om 50 känns som för mycket. Jag hade 80 i nitrat efter att jag hade litat på stickorna som sa att jag hade mycket mindre,,, då dog de känsligare fiskarna som fjärilsciklider och diskus... Hur sköter du dina vattenbyten? Om de är tillräckligt stora och en gång i veckan så brukar man inte få så mycket nitrat... men som sagt, ibland kan det gå överstyr ändå...
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

Kommentar

• Kramfors
              • January 2003
              • 7265

Har någon hittat en bra nitrat test, jag använder Sera och det känns osäkert med mängden pulver.
              http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Tropfrog
                • October 2002
                • 8083

Växtakvarister använder sig av jbl nitrattest, lättavläst och små steg på legenden.
                MVH
                Magnus
                min zoon

Kommentar

• Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

Jag använder JBL och hoppas att det fungerar... det visar ju i alla fall inte exakt samma värde varje gång... så nåt händer ju med kemikalerierna i alla fall.... Som Topfrog säger, det är väldigt lättavläst... Det är inte så dyrt som man tror när man köper första förpackningen heller, eftersom det finns refill på reagenserna....
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

Kommentar

• urbanandersson
                    • January 2003
                    • 965

Hej!

jag använder Sera och det känns osäkert med mängden pulver.
                    Testa genom att använda hälften och dubbel mängd pulver och se om resultatet avviker från rätt mängd. Det är inte säkert.

Jag använder hagens, men det verkar inte reagera på kemiskt nitrat, vilket är dumt för mig som kör med pmdd. annars funkar det bra. skalan är 5, 10, 20, 50, 110.
                    från rosa till lila.

Urban

Kommentar

• urbanandersson
                      • January 2003
                      • 965

Hej!
                      hej. JAG ÄR TRÖG. urbanandersson: naturligtvis menar jag n i t r a t och inte nitrit.
                      Jag ber om ursäkt om jag förolämpade dig. det var inte min mening.

Urban

Kommentar

• PatrikMalmo

Trist nog är de flesta tester rätt kassa och kan visa åt hel-ete fel många gånger. Det enda säkra sättet att avgöra det är att kalibrera testet mot en lösning med känt innehåll av det man vill mäta. Kaliumnitrat kan ganska lätt införskaffas och blandas till enligt rekommendation så att man VET vad lösningen innehåller utan att mäta. Visar nitrattestet uppåt väggarna fel kan man lugnt kasta det i sopen. Mät annars mot vattenledningsvattnet och kila inom kommunens hemsida för att se vad kranvattnet innehåller för nivåer. Visar testet fel är det återigen sopen som gäller för det. Har man minsta misstanke om för höga nitratnivåer så är det annars bara att byta vatten och se vad som händer. Mycket enkelt experiment som torde vara ofarligt för de flesta organismer i akvariet.

Men, men. Så tänker jag. Andra tänker annat.

Hilsen!!

Kommentar

• lenis3
                          • June 2004
                          • 2254

urban: menade inte så. tyckte det var rätt trögt av mig att läsa fel på nitrit och nitrat bara . tur att du påpekade detta.

Tant Nancy: angående det här med vattenbyten är jag riktigt osäker. har 2 x 100l akvarium och om jag ska vara ärlig har jag nog inte varit alltför bra på det här med vattenbyten. har bytt för sällan tror jag. jag har hört/läst så otroligt varierande uppgifter om vattenbyten så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.. senast idag läste jag att man kunde byta 20-25% av vattnet i veckan.. tidigare har jag kanske bytt så en gång i månaden. Tycker du jag ska börja med vattenbyten mer frekvent? 1/4 varannan vecka?

tacksam för svar
                          mvh
                          Lena Maria
                          Min zoon

Kommentar

• Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

Problemet med nitrat är att om man inte har växter som tar upp den varje gång man tillför vattnet protein/ammonium med fodret så ökar nitrat värdet, byter du 25 % vatten så byter man bara bort 25 % av det protein man tillför.
                            Vid nedbrytning av 1g protein bildas 0,708 mg nitrat, om du har ett foder som innehåller 30% protein och matar 100 g då tillför du ca 20 mg nitrat.
                            Så om du byter 20 % vatten varje vecka och tillför 20 mg nitrat i veckan så byter du inte bort 20 mg nitrat utan 20 % av 20 mg nitrat.

http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• lenis3
                              • June 2004
                              • 2254

ahh. har rätt mycket växter. tur att zoopet.se finns kan jag säga.. tur för mina fiskar tack
                              Min zoon

Kommentar

Arbetssätt...