Mått

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streettess
    • July 2004
    • 46

    Mått

    Hur räknar man ut hur många liter man har i akvariet ???
    Skall köpa Guppysar snart så har ni några tips vart man kan hitta fina Guppy´s.!
  • peyman
    • May 2002
    • 416

    #2
    akvariets längd(cm) * vatten höjden (cm) gånger bredden (cm) sedan dela med 1000. sedan får du dra bort volymen på grus, sten, rötter.... Grusvolymen kan du räkna på samma sätt som vattnet. Du kan försumma mängen vatten i själva gruset. De andra sakerna kan du räkna ut genom att ta ut dem och se hur många cm vattnet sjunker. Vet inte om det haär var lätt att förstå. Det är inte svårt så fråga gärna, så kan jag prova beskriva lite bättre.
    Peyman Zehtab-Fard
    Uppsala

    Kommentar

    • streettess
      • July 2004
      • 46

      #3
      OKej som ett akvarium är 110 X 45 X 25 så är det 123,75 Liter - sten, grus och sånt eller ???
      Skall köpa Guppysar snart så har ni några tips vart man kan hitta fina Guppy´s.!

      Kommentar

      • streettess
        • July 2004
        • 46

        #4
        För i annonsen stog dessa mått och då stog det 220 LIter, är det 220 liter eller 120 liter
        Skall köpa Guppysar snart så har ni några tips vart man kan hitta fina Guppy´s.!

        Kommentar

        • peyman
          • May 2002
          • 416

          #5
          Akvaievolymet för de angivna mått är 120. Men det är ganska låg i tak. Så kanske höjden är 45 och inte 25 som det står. Kan vara måtten som är felskrivna.
          Peyman Zehtab-Fard
          Uppsala

          Kommentar

          • streettess
            • July 2004
            • 46

            #6
            men det spelar väl ingen roll. om man tar höjden gånger, längden gånger djupet / 1000 så blir det väl samma ändå
            Skall köpa Guppysar snart så har ni några tips vart man kan hitta fina Guppy´s.!

            Kommentar

            • nilssonnet
              • January 2004
              • 603

              #7
              peyman: Lättast är annars att ta måtten i dm, så får man resultatet i dm3, dvs litermått och slipper dela med 1000.
              Na klar!

              Kommentar

              • peyman
                • May 2002
                • 416

                #8
                Det jag tänkte var att eftersom man brukar ange höjden sist och de angivna måtten står det 25 sist så var det kanske felskriven, för att 25cm tycker jag är ganska lågt för ett akvarium som är 110cm lång. Skulle det ha varit 110x45x45 skulle volymen hamna på lite över 220.
                Peyman Zehtab-Fard
                Uppsala

                Kommentar

                • streettess
                  • July 2004
                  • 46

                  #9
                  jaha okej, då får jag det till 12 och det kan la inte stämma
                  ja ja skall höra med henne som säljder det
                  Skall köpa Guppysar snart så har ni några tips vart man kan hitta fina Guppy´s.!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...