PH vägrar sjunka .

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wadel
    • June 2003
    • 140

    PH vägrar sjunka .

    Har runt 7.4 i PH i alla mina 3 akvarier , alla akvarier har skiffersten och några kalkhaltiga stenar samt sand från biltema.

    kranvattnet håller här i linköping ca 7.5-7.6 i ph så min idee var att sänka ph i akvariet med ett preparat , "Wardleys PH-down" , fungerar jättebra att sänka ph till 7.0 MEN efter bara något dygn så har ph gått tillbaka till 7.4 :-((((

    Vad i mina akvarier påverkar vattnet så att det går upp igen ?
    Stenarna ? hur påverkar skiffersten och kalkhaltig sten ph-värdet ?

    Bör jag göra någon annan åtgärd för att få bukt med ph ? vill helst ha 7.0.
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Kalk och därmed kalkhaltig sten hjälper till att höja pH.

    Kommentar

    • wadel
      • June 2003
      • 140

      #3
      Ok , vad kan jag ha för stenar som INTE höjer mitt Ph ?

      Tyckte de sa i zoobutiken att regnbågsfiskar gillar lite hårt vatten och att kalkhaltiga stenar är bra.... men hur hänger hårdheten och PH ihop ?

      Kan jag ha vanlig gråsten jag hittar i jorden på sommarstugan ?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        1) 7.4 är ett bra pH för varenda fisk du kan ge dig på. Varenda en. Det är mycket hype på pH, men fisken bryr sig faktiskt knappt alls, utom om du skall odla.
        2) Många, men inte alla, regnbågsfiskar gillar hårt vatten med högt pH.
        3) Naturligt hårt vatten, i betydelsen har hög alkalinitet, har ett alkaliskt pH, dvs högre än 7. Artificiellt kan man dock trixa så man kan ha "stenhårt" vatten vid låga pH - men sånt vatten har ingeting med naturliga förhållanden att göra.
        4) Kalksten höjer pH till cirka 7.5
        5) "Gråsten" du hittar ute är förmodligen, men inte säkert, ofarlig för fisken, och påverkar förmodligne, men inte säkert, inte pH.
        6) Wardleys pH down är fosforsyra. Det kan leda till allvarliga algproblem att använda det.

        Om du inte försöker odla tetror eller annan svartvattenfisk, skulle jag råda dig att låta kalkstenarna vara kvar i akvariet, sluta dosera pH down, och bara gilla läget, precis som dina fiskar kommer att göra.

        Försöker du odla tetror eller Apistogramma, skulle jag råda dig att plocka ut kalkstenen och, beroende på art, kanske också regnbågarna, och sen skaffa en RO anläggning och en CO2 reaktor.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Fiskar gillar vattenbyten mer än "rätt" vattenvärden. Allra helst små men ofta. Men vi tenderar attt gilla 50% en gång i veckan framför 10% en gång om dan.
          Så om du som Azur skriver inte skall odla "känsliga" fiskar, så spelar vattenvärdet inte så stor roll. Enklare att byta vatten utan att behöva dosera kemikalier, vattenbytet görs oftare. Så det viktigaste är att du gör vattenbytena så enkla som möjligt, så att du inte fuskar med dessa.

          (Fosforsyra gör dessutom att man inte kan mäta CO2 med hjälp av pH och kH. Fosforsyran buffrar upp vattnet som Kolsyran, dvs du får två buffertar, istf en).
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • wadel
            • June 2003
            • 140

            #6
            Tack för svaren och extra tack till Azur , Du verkar ha kolla på läget.

            Då vet jag varför mitt PH är högt , och wardleys skall jag inte använda mera , det var den attans zoobutiken som lurade på mig det , men jag får skylla migsjälv för ALLT jag köpt där har varit skräp , allt från växter , fisk , stenar , rötter , mat - alles. inte varit nöjd med en enda produkt från den butiken.

            Azur : Men är det inte så att CO2 fungerar attans dåligt om man har mjukt vatten ? det stod så i en akvariebok jag läste och att hela sverige utom uppsala och gotland har mjukt vatten så att CO2 inte gav knappt någon effekt ?

            Kan det verkligen vara så att PH i vattenkranen är 7.6 ? jag mäter med enkelt BTB-test , kanske mäter jag fel ? skall man köpa en digital PH-mätare ? Jag förstår att PH inte är extremt viktigt men jag tänkte börja i någon ände för att lära mig mer om vattnets kemi.
            Känner mig så handikappad utan att kunna detta utan och innan.

            jackson : jag byter vattnet (20%) ungefär var 3e dag och har gjort så det sista året , det fungerar bra och jag har slang med snabbkopplingar och flödesreglering samt termostat så att inte fisken stressas , innan hade vi hink , och det var ett tråkigt bestyr - jag tror det fungerar bra för våra praecox skaffar ungar konstant. nu har vi dock precis köpt ett nytt 310 liters som vi haft bara 1 vecka också det med regnbågsfisk , men M. Boesemani.

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Jag är iochförsig inte azur, men jag tror att jag kan svara på den iallafall. För att få 20 ppm co2 i vattnet så krävs det exakt samma mängd co2 i ett hårt som ett mjukt vatten. Det enda som skiljer är utgångsläget och slutläget för ph värdet. Det finns massor av missförstånd inom växtakvaristiken.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Azur : Men är det inte så att CO2 fungerar attans dåligt om man har mjukt vatten ? det stod så i en akvariebok jag läste och att hela sverige utom uppsala och gotland har mjukt vatten så att CO2 inte gav knappt någon effekt ?
                Beror lite på vad du vill uppnå, men jag skulle nog säga det är precis tvärtom.
                CO2 är dåligt på att sänka pH om du har hårt vatten (t.ex. i uppsala och gotland) medan effekten blir större i mjukt vatten. CO2 halten blir dock densamma vid ett givet pH (fast, återigen, du kommer troligen att ha lägre pH i mjukt vatten).
                Det var bitvis därför jag rekommenderade kombinationen RO enhet och CO2 - då får du både mjukt och surt.
                Kan det verkligen vara så att PH i vattenkranen är 7.6 ?
                Ja, det är möjligt. Det rekommenderade pH't är 8.5, men de som tar sitt vatten ur egen brunn, samt vissa mindre vattenverk som tar sitt vatten ur grundvatten, har ofta lägre pH. Har du kommunalt vatten har din kommuns hemsida uppgifter om vattnets pH och alkalinitet.
                jag mäter med enkelt BTB-test , kanske mäter jag fel ? skall man köpa en digital PH-mätare ? Jag förstår att PH inte är extremt viktigt men jag tänkte börja i någon ände för att lära mig mer om vattnets kemi.
                Känner mig så handikappad utan att kunna detta utan och innan.
                Du mäter antagligen inte fel, men däremot har dropp-test en osäkerhetsmarginal på sisådär 0.5 enheter, och pH papper en marginal på cirka 1. Marginalen ökar dessutom snabbt med testets ålder, så efter nåt år kan de visa lite vad som helst. Som tur är, är alltså pH inte en särskilt kritisk parameter, så en osäkerhet på 0.5 - 1 enhet spelar ingen roll, bara pH inte åker jojo eller hamnar utanför intervallet 6 - 9.
                Vill du mäta pH för att du är intresserad av vattenkemi, och vill få en noggrannhet bättre än 0.5 enheter, då är nog en elektronisk mätare med två kalibreringspunkter och gärna temperaturkorrigering ett måste. En hyfsad mätare kostar från cirka 800:-; tyvärr finns det många dåliga billiga pH mätare, och jag kan inte egentligen rekommendera nån viss modell.

                Kom också ihåg att all mätutrustning ger en siffras noggrannhet för mycket, och skall avrundas ett snäpp (8.34 -> 8.3 etc).

                Attans, jag glömde: praecox är en av de regnbågar som kommer från mycket mjukt, surt, vatten. Som du redan märkt så bryr de sig inte märkbart om att ditt vattens pH och hårdhet inte är exakt som vattnet hemma på Borneo.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • wadel
                  • June 2003
                  • 140

                  #9
                  Ok , jag har spanat in en del ph-mätare på :

                  http://www.sagitta.se/matutr5.html#anchor268858

                  kanske får lyxa till sig i slutet av månaden :-)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...