CO2 och gödning, ett måste?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laxxxen
    • April 2004
    • 45

    CO2 och gödning, ett måste?

    Jag skall starta upp ett 180 L och har haft ett 54 L innan. Hur litet akvarium kan man ha för att inte behöva satsa CO2, extra gödning eller andra kemikalier?
    180L, under uppstart...
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Egentligen förstår jag inte frågan, men jag chansar på en tolkning.

    Om du inte är intresserad av bubblande växter etc, så kan du strunta i CO2 och gödning oavsett akvariestorlek.

    Du kan ha ett 12-liters utan gödning likaväl som du kan ha ett 720-liters utan gödning.

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #3
      Frågan är lite vilket slags kar du vill ha? Ett med mycket växter eller ett utan växter?

      Du kan köra alla kar utan gödning, men vill du ha lite fart på växterna så är en skvätt akvarieväxtgödning vid vattenbytena ett bra och enkelt tips. Har du enklare växter som t ex Vallisneria, Elodea, Hygrophila, javamossa och javaormbunke kan du få ett tjusigt akvarium med hyfsad växtlighet utan CO2. Köp gödningen i akvariebutiken, rekommenderar Tropicas Mastergrow. Kostar en liten slant, men det är färdigblandat och lätt att dosera vid varje vattenbyte (instruktioner finns på flaskan) samt kan förbättra resultatet rätt avsevärt.

      Hilsen!

      Kommentar

      • laxxxen
        • April 2004
        • 45

        #4
        Vad jag menade var om man måste tillföra co2 och gödning för att växterna skall må bra i ett så stort akvarium som 180L. Jag planerar att ha ganska mycket växter.
        180L, under uppstart...

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #5
          Jag skulle säga att om du skall ha mycket växter så behöver du CO2 eftersom det är en del av fotosyntesen.
          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #6
            CO2 är ju ett av de allra viktigaste näringsämnena för växter, så de kommer helt klart att växa bättre och bli större om du tillför det. Samtidigt behöver andra faktorer som gödning och ljus öka i motsvarande grad, vilket ger mer arbete. Om du kör med enklare växter (sådana som jag rekommenderade ovan) och provar dig fram till vilka arter som funkar i ditt kar, så är min erfarenhet att du mycket väl ändå kan få ett fint akvarium med mycket växter utan att tillsätta CO2. Ha inte för stark belysning bara - 0,2-0,3 w/liter är fullt tillräckligt. Några andra växter du kan prova är Limnophila och hornsärv förresten. Brukar också kunna funka bra i sådana kar.

            Vill du hålla svårare växter och få en "gräsmatta" på botten tror jag dock att CO2 är nödvändigt. Frågan är lite vilka växter du vill hålla? Om du vill kunna sätta ned alla möjliga arter i akvariet och få dem att verkligen frodas, kommer du inte att lyckas utan CO2. En bok jag kan rekommendera om du är verkligt intresserad av att köra utan "krånglig" CO2-tillförsel och med minimalt arbete, är Diana Walstads bok "Ecology of the planted aquarium". Avancerade resonemang, men många praktiska råd också. Just nu är jag sur för att min polare haft den i många ÅR utan att tala om det för mig!! *morr* Har precis läst igenom den och beställt den från Bokus. Värd vartenda öre den kostar (ca 300 spänn). I hennes koncept får du en viss mängd CO2 ändå, utan att behöva tillföra den mekaniskt. CO2 blir dock den begränsande faktorn för tillväxten, misstänker jag.

            Om du inte tänker använda CO2 rekommenderar jag att du börjar med rätt mycket växter, och gärna någon snabbväxande flytväxt på ytan också, tills akvariet uppnår balans. Om flytväxterna växer för kraftigt och börjar stjäla ljus så rensar du bara ut ett gäng då och då.

            Gödningen vid vattenbyten hade jag dock inte skippat, den har ökat tillväxten i de kar jag kört utan CO2 rätt bra. En observation jag gjort i kar med växter, men utan CO2-tillförsel, är att det har växt bättre om jag kört med luftdrivna filter. Tetrabillitypen har varit perfekt. Blir lagom vattencirkulation om du kör ett i vart hörn i akvariet (den största modell du kan hitta), och du kommer inte att få någon hinna på ytan eftersom luftbubblorna på något sätt tar med sig skitet ner i vattnet. I ett kar utan mekanisk CO2-tillförsel är en långsam vattencirkulation att föredra, och underdimensionerade filter också. Tänk på att även underdimensionera antalet fiskar då (absolut inte mer än 1 cm fisk per liter vatten!!).

            Jag vet att det går att köra ett 180-liters med mycket och snygga växter utan CO2. Växterna kommer dock inte att växa lika snabbt och inte bli lika stora som i motsvarande kar där du tillför CO2. Växtutbudet som kommer att trivas är också begränsat i kar utan CO2. Utan annan gödning är det dock svårare, därav rekommendationen att använda det vid vattenbyten.

            Hoppas detta har kastat lite ljus över det hela!! Lycka till!!

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #7
              Hmm, märkte att jag måste förtydliga mig ytterligare:

              "I ett kar utan mekanisk CO2-tillförsel är en långsam vattencirkulation att föredra, och underdimensionerade filter också. Tänk på att även underdimensionera antalet fiskar då (absolut inte mer än 1 cm fisk per liter vatten!!)."

              Stycket ovan gäller bara akvarium med gott om växter!! I akvarium med mycket fisk och få eller inga växter gäller andra premisser. Vill också tillägga att det med att det inte går att hålla svårare arter kan vara en sanning med modifikation - en del arter som anses som i vart fall lite svårare kan mycket väl funka utan CO2. Våga och vinn, men deppa inte ner dig om de går ut.

              Hilsen!

              Kommentar

              • laxxxen
                • April 2004
                • 45

                #8
                Du skall ha ett stort tack som tog dig tid att svara på mina bryderier!
                180L, under uppstart...

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  "I ett kar utan mekanisk CO2-tillförsel är en långsam vattencirkulation att föredra, och underdimensionerade filter också. Tänk på att även underdimensionera antalet fiskar då (absolut inte mer än 1 cm fisk per liter vatten!!)."

                  Stycket ovan gäller bara akvarium med gott om växter!! I akvarium med mycket fisk och få eller inga växter gäller andra premisser. Vill också tillägga att det med att det inte går att hålla svårare arter kan vara en sanning med modifikation - en del arter som anses som i vart fall lite svårare kan mycket väl funka utan CO2. Våga och vinn, men deppa inte ner dig om de går ut.
                  Diana Walstad säger att det viktigt med väldigt mycket fisk och övermatning om man ska köra ett växtakvarium utan gödning (CO2 och övrig).

                  Hon bygger ett tjockt jordlager (toppat med grus så det inte virvlar omkring) som när det sakta bryts ner bildar en viss liten CO2-tillförsel som tillsammans med fiskmaten och fiskarna kan underhålla en stabil tillväxt (men långsam jämfört med CO2- och kemikaliegödda akvarier).

                  Tänk på att du inte kan dra upp mer biomassa än du stoppar ner.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo

                    #10
                    Jag har bara läst Walstads bok en gång, och känner mig inte så hemma i konceptet (för det är ju ett helt koncept) att jag vågar ge råd i det ännu. Rekommenderade laxxxen att köpa boken om han var verkligt intresserad. Känns fullt möjligt att få ett low-techkar att funka även om man inte är med på hela teorin. Attans sugen på att prova!!

                    Den metod jag beskrivit har jag själv fått att funka, så det är enklare att ge råd kring. Kanske hade även den metoden funkat ännu bättre med mer fisk och därmed kraftigare matning, det har jag inte provat i sådana kar. Helt sant det med att man inte kan få mer biomassa än det man stoppar i karet. Att köra med Tetrabillifilter ger troligen lite CO2 det också, fast från luften. Liten men attans jämn CO2 tillförsel helt gratis och utan jobb!!

                    Hilsen!!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...