Nitrit problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicko
    • June 2004
    • 63

    Nitrit problem

    Mätte nitriten i mitt malawi kar pga av att fiskarna dör som flugor... Testet var jätterött och jag fick genast sätta in åtgärder... Bytte ut 20% vatten, i med aqua safe och bactozym (vet inte hur det stavas). Ska jag nu byta vatten varenda dag till nitriten är borta eller ska jag vänta och se vad som händer nu när jag bytt vatten och haft i bactozym?
    600/eldbuk, Puckelhuvud, Knivfisk, Salvini
    240/Malawi
    110/Diskus, Kulfisk, m.m
    60/Malawiyngel
    63/ 2 gäddciklider
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Dör fiskarna byt 50 % vatten med någon timme mellan och tillsätt dubbla dosen av tex nitrivec sluta mata.

    Är det akut så byt allt vatten och tillsätt dubbla dosen av tex nitrivec och gör en omstart, sluta mata.
    Med 20 % vattenbyten tar det flera dagar att få 0 i nitrit.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #3
      Nitrit är inte bra. Några saker jag tänker på i det du skriver är dels att nitrittestet kan mäta fel. Det är en femma. Mät många gånger och se om det stämmer. Kolla instruktionerna många gånger - lätt att göra fel.

      Är det så att du verkligen har nitrit så finns det två saker att göra. Byt minst 25 procent av vattnet varannan dag i några veckor (åtgärd på kort sikt) och se till att filtret är rengjort och i rätt storlek till ditt akvarium. Försök få utblåset att plaska i ytan för att öka syrehalten så mycket det går (ju mer syre du har i akvariet, desto bättre går nitrifikationen till nitrat).

      Jag vet inte hur du sköter dina kar, men sådant som spelar in för nitrithalten är just filtret, vattenbyten och hur mycket fisk du har i akvariet. Många rekommenderar ca 1 cm fisk per liter akvarievatten som ett "normalt" belastat akvarium. Har du då 10 st neontetror som är 3 cm långa allihop blir det 30 cm fisk totalt, vilket "förbrukar" 30 liter vattenvolym. Är fiskarna större än 5 cm rekommenderar många mindre fiskbesättning, t ex 1 cm fisk per två liter vatten eftersom större fiskar enkelt uttryckt skitar ner mer.

      Därför - åtgärd på kort sikt: byt mycket vatten!! Åtgärder på lång sikt: kolla att filtret är rengjort och passar till akvariestorleken, byt vatten regelbundet (25 % en gång i veckan) och se till att akvariet inte är "överbelastat" med fisk.

      En annan tanke slog mig också, och det är var du får ditt vatten från. I en del fall med egen brunn kan kvävehalterna (ammonium/nitrit/nitrat) vara höga pga avrinning från åkermarker runt omkring. Då hjälper knappast vattenbyten, utan du måste köra på mycket hög syrehalt hela tiden (kraftig genomluftning med luftpump), eventuellt oxydator, och kraftiga filter med utblås i vattenytan. Fiskarna kommer troligen att må sämre vid vattenbyten. Detta låter märkligt, men jag har upplevt det själv en gång vid just eget brunnsvatten och enbart odlad mark runt i kring. Du kan oftast få hjälp med vattenanalys av ditt brunnsvatten via din kommun. En sällsynt men tråkig erfarenhet med vattenbyten är om din fastighet nyligen bytt vattenledningar och något/alla rör är i mjukare koppar (minns inte termen just nu). Koppar kan fälla ut i så stora mängder i ledningarna att det är dödligt för akvarieinnevånarna. Men, men, det var nitriten du hade problem med.

      I alla andra fall är täta vattenbyten på 20-25 procent den enskilt effektivaste åtgärden du kan göra för att få dina fiskar att trivas bättre. Byt med kallvatten, så slipper du utfällningar av tungmetaller (vid större vattenbyten än 25 procent kan du dock temperera vattnet via kranen). Pallar du inte släpa på hinkarna så skaffa slangar/slangkopplingar till det. Jag lovar att det ger effekt!!

      Hilsen!!

      Kommentar

      • nicko
        • June 2004
        • 63

        #4
        Tack för tipsen! Ska prova att göra vattenbyten som ni sa, sluta mata och fixa utblåset. Har räknat lite och jag tror inte att karet är överbelastat, ska prova detta i nån vecka så får vi se hur det går... Förhoppningsvis kanske nån överlever...
        600/eldbuk, Puckelhuvud, Knivfisk, Salvini
        240/Malawi
        110/Diskus, Kulfisk, m.m
        60/Malawiyngel
        63/ 2 gäddciklider

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #5
          Det med matningen - de flesta vuxna firrar klarar sig bra utan käk i en vecka. I nödfall, dvs obra, i två veckor. På en vecka bör du ha hunnit med att få ner nitrithalten, annars är det något fel med kranvattnet. Glöm inte att rengöra filtret!!

          Kommentar

          • nicko
            • June 2004
            • 63

            #6
            är det ABSOLUT nödvändigt att använda ett medel typ nitrivec eller försvinner nitriten om man gör vattenbyten, slutar matar?
            600/eldbuk, Puckelhuvud, Knivfisk, Salvini
            240/Malawi
            110/Diskus, Kulfisk, m.m
            60/Malawiyngel
            63/ 2 gäddciklider

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #7
              Jag är inte van vid att göra akutåtgärder, mina kar funkar i det avseendet. Har därför ingen som helst pejl på olika medel och dylikt, men min spontana kommentar är att om du inte får ordning på nitriten efter en vecka med dagliga stora vattenbyten, stopp på matningen och rengöring/omplacering av filtret så hjälper inga medel i världen. Då hade jag börjat kolla vattenvärden i ledningsvattnet (mät för övrigt ledningsvattnet med nitrittestet, kan ge en hint om enten kasst vattenledningsvatten eller felaktiga mätvärden).

              Alla olika kemikalier man har i vattnet stressar invånarna i det på ett eller annat sätt. Möjligt undantag är växtgödning i växtkar, men jag säger ändå pass på det. Min princip är att använda så lite kemikalier som möjligt. Vet man exakt hur kemikalien funkar kan man säkerligen använda den med gott resultat, men kemikalier ändrar sällan grundförutsättningarna i det långa loppet. Fortsätter du köra karet som du gjort innan är problemet snart tillbaks.

              Kommentar

              • nicko
                • June 2004
                • 63

                #8
                Filtret är rengjort för bara några dagar sen så jag kör med dagliga vattenbyten och slutar mata så får vi se. Tack än en gång för hjälpen!

                600/eldbuk, Puckelhuvud, Knivfisk, Salvini
                240/Malawi
                110/Diskus, Kulfisk, m.m
                60/Malawiyngel
                63/ 2 gäddciklider

                Kommentar

                • jackson
                  • September 2003
                  • 1242

                  #9
                  Vid höga nitrithalter, gör 50% vattenbyten med några timmars mellanrumm tills du når mer normala nivåer. Sedan vattenbyten varje dag tills nivåerna håller sig själv på normal nivå. Så det blir många vattenbyten och mätningar av nitritnivå vid nitritspik.
                  Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                  Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                  Kommentar

                  • Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

                    #10
                    Bactozym fungerar ungefär på samma sätt som nitrivec. Ingen risk att du rengjorde filtret för nitiskt och att bekterierna försvann då? Tillsatte du nån bakteriekultur efteråt? Jag har klämt ned bactozym i filtret med goda resultat. Värt att prova.
                    Mvh // Jenny
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...