Konstig beläggning på botten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rum
    • June 2004
    • 4

    Konstig beläggning på botten.

    Hejsan

    Får någon form av konstig beläggning i mitt kar. Har ingen aning om vad det kan vara, är ganska ny på akvarium också.

    Om någon har någon ide om vad det kan vara och vad jag ska göra åt det, detta kommer väldigt fort. Det på kortet kom under en vecka.

    Tack på förhand.

    Se bild.
  • Rum
    • June 2004
    • 4

    #2
    Är det verkligen ingen av dom 34 personer som läst min tråd som kan ha någon aning om vad det kan vara för fel ?

    Behöver ni mer information om mitt kar så fråga bara. Vill verkligen veta vad det är så jag kan göra något åt det.

    Efter jag gjort rent karet så börjar det synas igen på några dagar.

    Kommentar

    • covenant
      • April 2004
      • 84

      #3
      tyvärr har jag aldrig sett nått liknande, i morgon är det säkert någon "gammal varg" som kan svara på din fråga.

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        Luktar det "konstigt" i akvariet?
        Funderade på om det skulle kunna vara cyanobakterier, även om färgen var lite knepig.
        Kanske ljuset som spelar ett spratt.
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #5
          Aldrig sett något liknande...

          Du skriver att det kommer tillbaks efter några dagar när du rengjort akvariet. Kan denna beläggning lossna i stora "sjok" som flyter omkring i vattnet? Kanske är någon form av cyanobakterier i vilket fall.

          Hilsen!

          Kommentar

          • Norpan
            • December 2003
            • 679

            #6
            Cyanobakterier borde vara kraftigt gröna.. Jag vet inte vad det kan vara, någon som vet hur det ser ut med kiselalger? Någon typ av algväxt borde det ju vara.

            //Jenny
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

            Grodor..lite trevligare, lite bättre

            Kommentar

            • Rum
              • June 2004
              • 4

              #7
              Jag kan inte påstå att det luktar illa, tycker mest att det luktar akvarievatten.
              Sen färgen på beläggningen är ganska lik den som visas på kortet, kan vara någon nyans mörkare, men jag kan inte säga att den är direkt grön.
              Beläggningen ligger still på botten och den uppkommer i samma område på akvariet varje gång.
              Det är typ som en väv med tunna trådar som följer botten konturen.

              Kommentar

              • Holmby
                • February 2004
                • 1118

                #8
                Uppkommer den runt och på den lavastenen som syns på bilden?

                Kommentar

                • deathdealer
                  • July 2004
                  • 77

                  #9
                  Jag vet inte om samma sak håller på att hända i mitt kar?!?!? Jag satte "igång" det för 3 dagar sedan, och nu när jag kom ner i källaren, så börjar det se ut som om det börjar växa "slöjor" på just en av LAVA-stenarna?!?!? Det finns ingen fisk i akvariet ännu eller växter! Kan det vara samma sak eller är det någon som känner igen detta???
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo

                    #10
                    Rum,

                    som en väv? Går det att snurra upp med en blomsterpinne eller går trådarna sönder då?

                    Kommentar

                    • malawi´n
                      • August 2003
                      • 1643

                      #11
                      har aldrig sett liknande, ändå tycker man att man har haft alla möjliga alger...=/

                      Mvh Malawi´n
                      Björn Forsberg

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ojdå. Helt klart ingen vanlig grej det där. Du har inte hällt målarfärg i akvaiet?

                        Om färgen stämmer, dvs kleten är grå, så är det enda jag sett som liknar det svavelbakterier. Skall se om det finns nån bild nånstans...
                        http://www.jncc.gov.uk/mermaid/biotopes/857B.htm

                        Det som är konstigt med det är 1) att svavelbakterier förekommer där stora mängder organiskt material ruttnar och 2) de tål inte syre, så vattnet närmast botten måste vara syrefritt. Och ingetdera bör väl vara förekomma i ditt akvarium?

                        Tills vidare skulle jag gissa på antingen en algsvamp, eller en cyanobakterie, eller nån annan form av bakteriematta - men jag kan inte säga vad det är utan att titta på den i mikroskop.
                        Vad jag personligen skulle prova för att få bort den vore 1) att "dammsuga" gruset, 2) dra ner på matningen, 3) öka cirkulationen och 4) öka ljuset.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • jackson
                          • September 2003
                          • 1242

                          #13
                          Ingen aning vad det är. Har inte sett det någon gång. Kan det vara att du har lite för lite ljus, så det är en brunalg av något slag?
                          Eller kan det vara någon sorts bakterie?

                          (En liten not. Lavastenar är rena döden för pansarmalar. De kan förlora sina tömmar när de letar mat i stenen. Och utan dessa så kan de få infektioner och dö).
                          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                          Kommentar

                          • Rum
                            • June 2004
                            • 4

                            #14
                            Förlåt att jag inte svarat er tidigare men jag har varit borta.

                            Jag är tacksam för era svar

                            Har dammsugit det mesta av gruset och ökat cirkulationen så mycket jag kan, ska se om jag kan fixa lite med ljuset.

                            Jackson: Aj då :/
                            Jag har 2 pansarmalar och 2 lava stenar, men vad jag kan se så håller dom sig mest under roten som jag har.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...