Aquavital multistick: Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #31
    Jag betraktar sticks & papper som sämre än att inte ha något alls.

    Anledningen är att jag fortfarande aldrig stött på ett sticks eller papper som hade mindre än 20% felmarginal när jag jämfört mot labb-pH-metrar eller titrer-test. 1-2 enheter fel på pH är liksom standard.
    Den gigantiska felmarginalen, i sin tur, beror delvis på att det är svårt att läsa av sticks, men framförallt på att CO2 och fukt ur luften påverkar reaktionskemikalierna som impregnerats i papperet/sticksen. Papper och sticks åldras oerhört fort.

    Istället för test rekommenderar jag att man tittar på akvariet och luktar på vattnet. Luktar vattnet bra, och växter och fisk verkar må bra, då är med stor sannolikhet allt bra. Jag har för länge sen tappat räkningen på folk som köpt ett test, fått ett orimligt testresultat, och i panik bombat sk!ten ur sina akvarier med olika preparat.

    OK, innan man utvecklat fingertoppskänsla för hur akvariet mår, eller om man odlar svartvattenfisk, då kan test vara bra som hjälp. Men dropptest, inte papper eller sticks.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    Arbetssätt...