FE ! Famlar i mörkret :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    FE ! Famlar i mörkret :(

    Eftersom mitt FE-test suger (SERA) så har jag i dagsläget inte en susning om hur mycker järn jag har i karet !

    Gissar att det är en hel del eftersom det frodas en hel del trådalgerna i karet !

    Nu till frågan !

    Kan jag lita på att det finns tillräckligt med microämnen så länge det bubblar rejält om växterna och bara bry mig om macroämnena ?
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Vad använder du för att få microämnen?
    Om du använder TMG så doserar du "som vanligt". Om du gör 50% vatten byten och bara doserar efter dessa så vet du att du har "fulldos" efter varje vatten byte, ev kan du ha lite mer om inte växterna tar upp allt men du får max dubbla dosen (om växterna inte tar upp något alls men det är inte så troligt)
    Du kan ev få höga järn halter av ditt vatten (egen brunn?) men annars ska man normalt kunna dosera fulldos av både micr och macro ämnen vid varje vatten byte (50%).
    Vad som är "fulldos" är ju något man får prova fram lite grann, eftersom inget akvarium är det andra likt.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      Kan jag lita på att det finns tillräckligt med microämnen så länge det bubblar rejält om växterna och bara bry mig om macroämnena ?
      Jag skulle nog gissa på att du har fått ner alla näringsämnen om växterna bubblar bra.
      Personligen skulle jag ersätta ditt usla test med uppskattningsprincipen vid dosering. Byta mycket vatten och göda rimligt varje vecka. Minskar bubbel under veckan - i med mer gödning om CO2 är ok.
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4

        Tack !

        Jag har "vanligt" Stockholmsvatten !

        Jag har beställt JBL's FE-test ifrån Tyskland och tänkte bara klara mig fram tills det kommer !

        Jag vill naturligtvis ha så lite järn som det bara é möjligt då jag strider emot trådalger
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        Arbetssätt...