Salt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    Salt

    Ser på Ciklid se där det skrivs om salt här är en länk http://www.shenet.se/ravaror/salt.html
    http://www.kramforskoi.com/
  • Piccolo
    • June 2004
    • 14

    #2
    Tack för det du skrev i ett inlägg om salt på ett annat ämne men i akvarievatten. Det var detta - "Om fisken utsätts för det omvända förhållandet att hamna i ett vatten med lägre salthalt så måste den göra sig av med överskottet vilket går långsammare än att tillgodogöra sig mer salt.
    Om fisken inte hinner reglera och göra sig av med överskottet kommer salt att tränga ut genom cellväggarna/skinnet till omgivande vatten och små rodnader eller sår uppkommer och i värsta fall kommer fisken att dö genom att tillräckligt många celler går sönder.
    I båda fallen blir fisken stressad och använder mycket av sin energi för att utjämna detta förhållande."
    Jag har frågat mig runt i hur många affärer som helst varför mina fiskars gälar är lite rosa och fiskarna ibland dör efter att jag köpt dem. dessa gånger har vattenvärdena varit helt OK.

    Tror du (förstår om du inte kan svara) att detta kan bero på att jag har lägre salthalt än där jag handlar firrar?
    Levandefödare

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Vid sjukdom eller dödsfall kan gälarna ge en indikation om orsaken, rent allmänt är:
      Gälar som är ljusröda är friska
      Gälar som är mörkröda indikerar antingen att vattnet inte är bra, för mycket ammonum, nitrit, nitrat, metaller, klor, medicin. eller att fisken har en parasitinfektion.
      Gälar som är ljust, ljust röda indikerar blodbrist som kan bero på bakteriell infektion eller medicinering.
      För lågt pH snabba, panikartade rusher, tjockt slemlager, rödsprängda eller trasiga fenor, mörkröda eller brunaktiga gälar, fiskar dör.
      För högt pH snabba, panikartade rusher, röda strimmor, rödsprängda fenor, mörkröda gälar, fiskar dör.
      Effekter pga konstanta kraftiga svängningar av pH, nedsatt motståndskraft, problem med fenorna.
      Gälar som är ihopklibbade och som ser ut som en rått kött indikerar parasitangrepp.
      Med hjälp av färgen på gälarna och andra iaktagelser på fisken kan man kanske ställa en diagnos.
      Ja, rent allmänt så påverkas fisken av snabba förändringar att halten av salt i vattnet, jag skulle inte förändra salthalten med mer än 0,15 % på mindre än 12 timmar.
      Salthalt över 0,3 % är inte lämplig för de flest sötvattenfiskar under en längre tid.
      Men där finns olika åsikter beroende på fiskart och anledning till saltningen.

      Nästa gång du köper fisk be butiken testa pH så du ser värdet själv,skiljer det mer än 0,5 mot ditt vatten måste du koppa in den under fler timmar.
      Fråga när butiken bytte vatten senast, det kan ha betydelse för butiker brukar byta vatten väldigt ofta och du har kanske inte bytt vatten på en vecka vilket gör att det kan vara stor skillnad på vattnen, som gör att det inte räcker med att "lägga påsen i akvariet en stund och sedan koppa in fisken i 20 minuter".

      Det bästa är att ha tillgång till en karantän där fisken långsamt (minst en vecka)får vänja sig vid ditt vatten och samtidigt kan du då se om den nya fisken visar tecken på sjukdom som riskerar smitta dina andra fiskar, samtidigt får den nya fisken genom att du har vatten från dina andra fiskar uppdatera sitt immunförsvar gentemot de fiskarnas och vattnets bakterieflora.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      Arbetssätt...