ph sänkning med torv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    ph sänkning med torv

    om man köpar torvgranulat och blandar enl anvisning får man ett stabilt ph eller mästa man tillsätta nogot annat
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Det hela beror på de vattenvärden du har i akvariet nu.

    Jag antar att du har kranvatten. Men för att någon kunnig skall kunna svara så behöver du berätta lite om de värden du har på vattnet idag. Det är främst kH värdet som är av intresse när man pratar pH höjning/sänkning/stabilitet

    Kommentar

    • janne dansk
      • June 2004
      • 1740

      #3
      enl jbl easy test 5in1 no3 20 no 2 10 gh 2 kh 2ph 7,5
      har kört det ca 3 mdr och fiskarna verkar att trivas men jag har discus och vill ha andre som också vill ha surt
      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Nu får du hoppas att någon som kan det där med vattenkvalite och tillsatser har lust att svara.

        Du kan ju läsa detta så länge:
        http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Akvarievatten

        Där står blandannat att torvfiltrering är effektivt vid mjukt vatten - och det har ju du.

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Om du skall ha ut riktiga mätvärden så skall du inte använda sådanna mätremsor. De duger möjligen för att se om något har gått åt H..te. Men inte för att få några vettiga mätvärden. Skaffa mätvätskor istället. De är mycket mer exakta.
          (Enligt din test så skall du byta vatten, eftersom du har NO2 som är mätbart, och NO3 är ganska högt).
          Så lågt kH är heller inte så bra om du vill ha pH-stabilt vatten, borde vara minst 4 kH. Fast du vill ju ha mjukt till diskusar, så då är det ok (lågt gH). Då har du redan så mjukt vatten som man skall ha, så torv borde inte behövas.
          Om det nu dina mätvärden stämmer, vilket är tveksamt...
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Om diskusen mår dåligt så är det troligen inte det liiite höga ph´t som är boven utan snarare det mycket höga no2 och no3. Men som andra sagt innan så kan man inte lita på sådanna tester.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • janne dansk
              • June 2004
              • 1740

              #7
              sä du menar att jag skall köpa 5 olika vätskor för att mäta
              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

              Kommentar

              Arbetssätt...