vattenbyten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    vattenbyten!

    Hej!
    har under en längre period haft problem med skit på bottnen. Då undrar jag:
    Kan man istället för 1 vattenbyte/vecka istället byta motsvarande mängd vatten utspritt under veckans dagar? Går detta utan att fiskarna stressas ihjäl eller far illa på annat sätt?
    Om detta går, hur löser man det om man dessutom tillsätter tmg och bikarbonat? Ska man även dela upp gödningen så att växterna hinner ta upp näringen innan nästa vattenbyte?

    Frågar detta eftersom jag är desperat! Den här skiten kom nämligen utan att jag ändrade i ngn rutin, utan att ha matat mera, tillsatt mera fiskar eller ngt! Hur kan jag motverka detta???
    (det är inte ngt liknande i mina andra kar)

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Visst kan man göra dagliga vattenbyten på ca 10%, med tillsats av procentuellt rätt mängd bikarbonat och TMG är helt OK att dela upp på dagsdoser... alltså veckans dos i sju delar...
    Hur det nu är så borde du kanske ta reda på orsaken till att det blivit så här... Min tanke är att du inte haft fullvuxna ciklider, då växer de ju och blir större... Hur har du det med storleken på karet och framförallt med filtervolymen??? Jag skulle förutsätta att bakterierna inte mår bra (av t ex medicinering) eller är för få i antal... sätt i ett större filter, öka mängden bottenmaterial och tillsätt bakterier på flaska...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      ...
      Din tanke kan faktiskt stämma...
      Har dock aldrig medicinerat med filtret igång i karet. utan låtit den gå i ett annat kar. Som jag skrev i en annan tråd, så ska jag försöka sätta in en BTN i karet, lite trångt kanske med BTN i ett 200 liters, men då kan man väl ha mkt filter bakom själva bakgrunden, och sedan låta ytterfiltret och min powerhead driva runt det.
      vad tror du om det?

      Mvh malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Du ökar ju filtervolymen helt klart, så får bara fiskarna tillräckligt med plats så.... Vad har du för bottenmaterial då??? Hos mig har det blivit en väldig skillnad sedan jag la i ett tjockt lager sand... över en dm på vissa ställen... men jag har aldrig haft Malawi, så jag kanske inte borde uttala mig om det... för det är ett Malawi kar vi surrar om va?
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Glömde en sak.... det där med medicineringen.... Om du kör utan filtret så dödar du ändå en stor del bakterier, nämligen de som finns i bottenmaterial och vattnet... Var har du haft filtret under tiden... det behöver isåfall gå i en hink med vatten och med någon fisk i för att de ska hållas vid liv... men de kommer ändå att minska i antal. Bästa lösningen är att köra det i ett annat kar under tiden, men då riskerar man ju att överföra smitta. Har du haft det helt avstängt under tiden som du medicinerat så innebär det att du startar karet med 0 bakterier...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #6
            Det har gått i en hink med vatten från avkariet, som jag blev rådd till här på forumet. Det konstiga är att skiten började framträda för ca 3-4 veckor sedan, och det var kanske 2-4 månader sedan jag medicinerade senast!
            Det är malawi vi pratar, mbunas. Jag har rådasand, och det är relativt tjockt, skulle gissa på ca 1 dm faktiskt. Jag valde den sanden så att fiskarna skulle kunna gräva som de ville. Det har dessutom visat sig att skit och allt annat bara lägger sig på ytan av sanden, vilket kanske är negativt...

            Mvh Malawi´n
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • malawi´n
              • August 2003
              • 1643

              #7
              Men så länge till dess att jag monterar bakgrunden, så gör jag nog så att jag byter en viss del av vattnet varje dag, till dess att jag får större filtervolym. Just nu har jag inte så mkt problem med alger, utan det är nästan bara skit på bottnen som irriterar...!
              (har bara lite alger på glasen, samt nästan självklart på anubias

              Mvh malawi´n
              Björn Forsberg

              Kommentar

              Arbetssätt...