pH, kH, Aquacid - "EXPERT " SÖKES

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    pH, kH, Aquacid - "EXPERT " SÖKES

    Vattenexperter se hit!!

    Har startat ett 60-liters kar som fått stå och mogna med mycket rötter, växter, gamla urkramade filterrester och en dutt nitrivec... I går efter 6 dagar mätte jag pH: 7,2 och kH: 0. Gjorde om kH-testet en gång till, resultat= 0 och en gång till =0. Avsikten med akvariet är att jag skall ha apistogramma som ju vill ha ett lägre pH än 7.

    Hörde mig för om detta och fick tipset att tillsätta en tesked bikarbonat och att sedan sänka pH med JBL's aquacid. Å då gjorde jag det!

    Tack gode Gud att det inte är några fiskar i än. Tillsatte bikarbonat och hamnade på kH 5, pH:t var inte mätbart...= HÖGT! Tillsatte Aquacid och mätte pH =6.8. En timme senare, fortfarande 6.8. Bra tänkte jag, kan vara OK.

    I morse mätte jag pH igen, oj oj 7.8... Tillsatte Aquacid igen, ner till 6.8. Gjorde dagens sysslor under några timmar, mätte pH igen =7,4. Å vad gör jag för fel??? Varför stannar inte den pH-sänkande effekten kvar? Om jag hade haft fiskar i karet hade ju de tagit skada av detta så jag känner mig fundersam över hur det kommer att bli sen? Skall jag tillsätta ytterligare Aquacid för att sänka pH? Läste en annan tråd om att effekten skall hålla i sig till nästa vattenbyte.

    Nån som har erfarenhet av sånt här mickel som kan dela med sig??? kH buffrar ju pH är det inte så? Om kH är lågt så innebär väl det då att man har ett instabilt pH? Är jag ute å cyklar nu?? Att kH efter en veckas inkörning låg på noll kan väl knappast vara bra för pH-värdet??

    Förstår ni frågan efter denna romanen???
    Mvh // Jenny, en phetydlikht snurrigare männska
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Risken är att du skrämmer bort alla från att svara i tråden då du eftersöker en expert. På detta forumet finns ingen (mig veterligen) som har högskolekompetens på vattenkemi, altså ingen expert. Jag kan dock dela med mig av vad jag har lärt mig som amatör.

    KH buffrar PH. Ju högre kh desto högre ph. Endast två sätt kan rubba balansen mellan KH och PH.
    Metod 1: Organiska syror kan förskjuta förhållandet något, men räkna inte med några mirakel. När de organiska syrorna inte kan förskjuta förhållandet så börjar den att "äta" av karbonaterna.

    Metod två: Med co2 kan du förskjuta förhållandet hur mycket du vill, men det finns en gräns för fiskarna där dom "stryps" sakta av co2 förgiftning.

    Om du nu vill hålla lågt ph så måste du acceptera ett lågt, ostabilt ph. Dock är problemet inte så stort som det kan verka. Så länge du byter vatten en gång i veckan, inte har så mycket växter och inte tillsätter co2 så kan ett lågt kh vara ok.

    Mitt råd är att börja om med nytt kranvatten. Sedan kollar du ph morgon och kväll i två veckor utan att ha fisk i. Om det inte diffar mellan morgon och kväll och inte susar ner kopiöst på de två veckorna så kan du sätta i fisken utan att mixtra med vattnet. Tycker du fortfarande att det är för högt ph ändå så sätt i en strumpa med torv, det är en organisk syra i den. Stabilt vatten är viktigare än rätt vatten, ofta får man det stabilaste vattnet genom att inte mixtra med kranvattnet.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Hej Magnus!

      Tack för ditt svar! Tänkte mig nog inte för när jag skrev expert, försökte dock med citationstecken men det blev inte bra ändå...

      Nog lika bra att starta om som du säger. Aquacid måste väl räknas som nån organisk syra då eftersom den inte påverkar kH? Vi har mjukt vatten här med ett pH i kranen på ca 7-7,2 så jag funderar skarpt på att inte mickla med vattnet överhuvudtaget. Kändes bara så konstigt att detta sjätte karet vi startar inte hade något mätvärde på kH. De andra karen ligger på ca 3-4 nånstans.

      Har tänkt mig mycket växter i karet eftersom det skall vara tättplanterat hos apistogrammor.

      Tack så mycket för hjälpen. Utav oss två så vet jag att det är du som är "experten".

      Ödmjuka hälsningar // Jenny
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • mats m
        • September 2002
        • 515

        #4
        Hej Jenny.
        60L. är på gränsen för apistos.Med PH 7,2 kan du välja mellan Ap.Borelli eller Ap.Cacatuoides,dessa fiskar går att ha i ett Ph. högre än 7.
        MVH Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Har bestämt mig för kakadour redan med nån stimfisk, kilfläcksrasbora kanske och två otocinclus. Har aldrig haft några "tetiga" sorter med knepiga krav innan och vill gärna prova på lite "akvariearbete". Har bara labyrinter, pansarmalar, platy/guppy och slöjstjärtar innan och de har ju inte så stora krav att inte mitt kranvatten fixar det.

          Vill känna att jag fixar biten med pH under 7, vilket jag ju inte gör nu. Hm... var jag än läser om kakaduor så står övre gränsen på pH på 7. Sen skall man ju inte tro allt man läser 8). Funkar det bra i det lilla 60-liters karet har jag tänkt ge dem lite mer space till hösten. Funkar det inte så får jag testa på nåt helt annat!! Med ett helt annat kar!!

          Jenny
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Nåt är snett med mätningarna. Man kan inte ha KH 0 utan att använda destillerat eller RO vatten - och det säger du i alla fall ingenting om.

            Mitt tips är att du mäter på ditt kranvatten, och jämför med värdena från ditt vattenverk. Det kan diffa lite, men är det stor skillnad skulle jag rekommendera att du kastar dina test-kit, de är antagligen för gamla.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Jag vet inte hur jag skall förklara bättre än att jag hade kH 0. Först kollade jag två gånger, sedan kollade jag vattnet i kranen - utslag - sedan kollade jag två andra kar, kH 2 och kH 3. Till sist så kollade jag karet igen - 0. Tyckte det verkade knppt och brydde mig inte om det. Kollade senare på kvällen och - kH 0!!! Helt vanligt vatten "med mycket rötter, växter, gamla urkramade filterrester och en dutt nitrivec... "

              Förstår inte heller!!!
              Jenny
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • JE
                • January 2002
                • 719

                #8
                Med ett dropp test kan man ha kH 0 eftersom det är en grov mätning, vattenvolymen är liten och påverkas lätt om man använder mycket rötter som avger humusämnen som kan sänka kH.
                Om ditt test säger att du skall använda 5 ml vatten och en droppe motsvarar kH 1 så ta 20 ml vatten så motsvarar en droppe kH 0,25 så får du säkert ett utslag.

                Om du gör som Magnus föreslår så kommer ditt kar att bli bra efter några vattenbyten och när det väl är inkört så kommer med all sannolikhet ditt pH att ligga strax under 7 ganska stabilt med regelbundna vattenbyten och utan tillsatser.

                Mvh Janne
                http://www.goc.se

                Kommentar

                • pupfish
                  • December 2003
                  • 248

                  #9
                  Ett KH på noll (0) är omöjligt med som påtalats tidigare kan det inte "vara mötbart" med ditt test. Det går att mäta ned(titrering) till 0,5KH med god säkerhet men inte under 0,25 och där emellan är osäkerheten större.

                  Men att ha 0,5KH och ett pH på 7,2 tyder, precis som Azur skriver, att något eller båda mäter fel. Vid 0,5 bör du nog ligga på närmare pH 6,0.
                  500+

                  Kommentar

                  Arbetssätt...