Infusorier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaston
    • September 2002
    • 110

    Infusorier?

    Hej,
    Jag tror att jag har infusorier i akvariet, det är aldeles dimmigt. Vet någon varför man får en sån här "infusorieboom" i akvariet? Mitt kar har varit igång knappt en månad nu och jag matar relativt lite, kan vattnet vara dåligt på något annat sätt? Jag är ingen nybörjare men det här har jag aldrig råkat ut för.

    Mvh/Gaston

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Infusorier får man oftast pga att det inte finns någon bakteriekultur i ett nytt akvarium. Man skall därför alltid starta med få fiskar och mata mycket sparsamt de första 5-6 veckorna.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Gaston
      • September 2002
      • 110

      #3
      Jag startade akvariet försiktigt och efter konstens alla regler med bakteriekultur de första 10 dagarna samt. vid delvattenbyten. Akvariet är på 600l och fiskarna har introducerats med några få åt gången, nu efter en månad är det 7st corydoras, 5st praktbotia, 4st siam. algätare och 3st ancistrus. Alla de vattenvärden jag har mätt är bra.
      Hur blir man av med dem? Hur undviker man att de kommer tillbaka?
      Jag hade tänkt att sätta i 13st unga diskusar fredag 18/10, är det kanske för tidigt?

      Mvh/Gaston

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej,
        Infusorier är knappast skadligt för fiskarna.
        Om du inte får bort infusorierna på annat vis kan man t.ex. använda Dupla Crystal men se då till att ha filtervadd i pumpen.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Gaston
          • September 2002
          • 110

          #5
          Hej igen,
          Jag ville bara tala om att jag köpte förmodligen världens effektivaste medel mot infusorier/grumligt vatten. Acurel f heter det och jag behövde inte ens ha det i vattnet för att vattnet skulle klarna. Jag har använt Protozin mot vitaprick, kan detta ha tagit död på infusorierna tro?

          Mvh/Gaston

          Kommentar

          Arbetssätt...