Såhär bytte jag vatten idag ! ! !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    Såhär bytte jag vatten idag ! ! !

    Idag testa jag ett nytt sätt o byta vatten på men jag vet inte om det e bra eller dåligt, det var iaf. jävligt smidigt

    Jag tog en slang o sög ut vatten o la slangen på brunnen i badrummet sen tog jag trädgårdsslangen och tog en grad kallare vatten (mätte givetvis med dig. termo´n) och hällde direkt i sen lät jag det stå och gå i 45 minuter ungefär.
    Hällde givetvis på med lite Aquasafe imellanåt också.

    Funderar på om det kan skada fiskarna (diskus,skalarer,fjärilar,praktbotior och lite malar)??

    Nu ett par timmar efter så verkar dom må kalasfint fortfarande iaf.

    Håller tummarna // Matte
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri
  • covenant
    • April 2004
    • 84

    #2
    så gör jag också. smidigare går juh inte att få det.
    springa med hinkar å spilla på parketten nej tack.

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #3
      hmm...så gör jag alltid...om du inte vill använda varmt vatten så byt mindre vatten, men oftare & häll i iskallt vatten direkt från kranen. Då förändras inte temperaturen nåt direkt..3-4 graders skillnad dör det flesta fiskar inte av.
      ett tips, ta en klump filtermassa och gör ett hål i den, stoppa slangen i hålet så kommer inga fiskar fastna när du suger ut vatten, och vattnet du häller i sen kommer inte heller göra några fula stora hål i gruset på bottnen =)
      jag har ett böjt plaströr i änden på slangen som jag kan hänga över kanten på akvariet... =)
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      • robbanp
        • September 2003
        • 51

        #4
        Ehh, jag tror inte riktigt det var vad drd menade. Om jag förstår det rätt så lät han båda slangarna gå samtidigt. En som tömde och en som fyllde på i 45 minuter. Eller var det jag som inte förstod???

        Problemet skulle väl vara att man inte har en aning om hur mycket vatten som i själva verket bytts ut. Man suger ju hela tiden ut en blandning av gammalt och nytt vatten! Å andra sidan borde det vara betydligt mindre stressande för fiskarna eftersom vattennivån hålls konstant. Vissa fiskar tenderar att bli ganska rejält stressade av vanliga vattenbyten men om det mest beror på vattensänkningen och höjningen när man fyller på igen, att man är nere och rotar eller att de kemiska och temperaturiska vattenförhållandena ändras vet jag inte. Mina Cardinalare tar åtminstone ett tag på sig att bli sig själva igen medan de flesta andra snarare verkar tycka det är kul att nånting händer och livas upp av vattenbyte. Det känns som en blandning av possitivt och negativt och vilket det i slutändan blir lämnar jag öppet för andra att bedömma. Smidigt är det i alla fall. Problemet är som sagt att veta när man ska sluta!

        Kommentar

        • Daniel Blom
          • June 2003
          • 1670

          #5
          Riktigt kul kan det bli om vattnet rinner in lite snabbare än ut.
          Själv tycker jag nog att fördelarna med att först tömma och sedan fylla på överväger, även om detta sätt i teorin är snällare (om man lyckas byta lagom mycket). Och det skulle vara skönt att slippa sparka igång luftfyllda, trilskande pumpar efter vattenbytet.
          mvh Daniel
          ...som helt har slutat med Aquasafe & annat.
          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
          och framgången är given.
          Samuel Clemens
          Mina bilder

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            "som helt har slutat med Aquasafe & annat."
            Vad är annat sex, öl, bilkörning eller?
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Mats Bruér
              • August 2002
              • 282

              #7
              Vad är bilkörning ?????? :-DDDD
              Mats
              720 diskus
              540 diskus
              www.discusklubben.dk

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Den var bra.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Jag har nukat grönvatten på det sättet, fast jag lät det stå i flera timmar tills vattnet var kristallklart. Ibland tog jag inslangen och högtrycksduschade allt i akvariet så att eventuellt sedimenterade grönvattensporer skulle virvla upp.

                  Nivån gick lite upp och ner medans jag korrigerade inflödet eftersom det är omöjligt att få det jämt.

                  Det verkade mindre stressande på fiskarna eftersom jag annars sänker nivån väldigt lågt när jag gör stora vattenbyten. Dessutom kunde jag ha filtret igång hela tiden så det slipper stå och surna under den timmen jag normalt byter vatten och trimmar växter. Inga klirusningar efteråt. Allt perfekt.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Pelle__k
                    • March 2003
                    • 646

                    #10
                    Jag tappar ut 25% och fyller sen på med nytt vatten i samma temp som det innan.Inget aquasafe eller nåt annat. bara vatten
                    Ps. har lagt in en bild på en av mina Marlboro red på min zoon. kommer fler bilder ikväll. Ds
                    www.discusklubben.se
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

                    Kommentar

                    Arbetssätt...