Brunt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Margit
    • November 2003
    • 94

    Brunt vatten

    Varför blir mitt vatten brunt? Kan det bero på vissa alger eller på vissa lysrör? Jag blir tokig, för det är inte vackert att titta på.
    Jag vill ha klart vatten.
    Marie
    Marie
  • Joacim
    • December 2003
    • 964

    #2
    Vad har du i karet? Någon rot kanske? Vad har du för filter? Hur stort är karet? Hur ofta byter du vatten?
    /J
    Det finns 10 sorters människor här på jorden.
    De som förstår binära tal och de som inte gör det.

    Kommentar

    • Margit
      • November 2003
      • 94

      #3
      jag hade en rot i, men tog ut den. Har nu lavastenar i,bara. Men min kompis som låna min rot fick aldrig brunt vatten av den roten. Fluval 4 har jag som filter. 220l. är akvariet.
      Hur ofta ska man göra delvatten byte? Om jag byter lite vatten varje dag, kan detta då försvinna?
      Marie

      Kommentar

      • Joacim
        • December 2003
        • 964

        #4
        Sköljde du stenarna? Jag skaffade några lavastenar och de var ganska skitiga. (visserligen mest skit som torde falla till botten)
        Kanske är det läge att skölja filtret? Personligen så har jag haft bättre rening med ytterfilter (och då med lite mer överkapacitet än vad du har f.t.) men enligt spec. så bör ju fluval 4 (plus) klara upp till 220l.
        Du kanske kan pröva med ett lite större vattenbyte först (kanske 40%) och sedan följa upp med några mindre efter det. Sedan bör det räcka med ca 20% i veckan.
        Men kolla filtret först, det kan ju vara igensatt.
        /J
        Det finns 10 sorters människor här på jorden.
        De som förstår binära tal och de som inte gör det.

        Kommentar

        • Margit
          • November 2003
          • 94

          #5
          tack för dina svar. Jag ska prova detta med vattenbyte. Jag gjorde ett nu ikväll.Och jag får väl prova med mindre byten sen. Blir det inte bättre blir jag tokig. :-)
          Marie

          Kommentar

          Arbetssätt...