vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    vattenbyte

    Jag undrar två saker om vattenbyte.

    1. Ska man röra om i sanden innan man byter vattnet för att få med så mycket "skit" som möjligt, eller är "skiten" nyttig?
    2. Vilket är bäst, att göra små vattenbyten ofta eller stora vattenbyten mer sällan?

    Vårt kar är på 54 liter.
    /Nina
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    1. Inte röra om i sanden, skiten är nyttig.
    2. Små vattenbyten ofta ger en jämnare vattenkvalitet. Byt en 10-litershink en gång i veckan. Storlek och frekvens på vattenbyten beror ochså på hur mycket fisk du har.

    Kommentar

    • Fiskarhatt
      • May 2004
      • 49

      #3
      Men vad är det som gäller egentligen, i en bok jag har står det att det bästa är att byta en tredjedel var tredje vecka. Jag har mycket rötter som gör vattnet fult, så jag vill självklart byta så mycket vatten som möjligt för att hålla det klart. Skulle det funka bra att byta t.ex. en fjärdedel varje vecka?

      Kommentar

      • klara
        • September 2002
        • 1112

        #4
        Jag byter 30-50% i alla kar oavsett storlek per vecka. Yngelkaren får ett-två mindre byten till i veckan och petboxen två 50% om dagen. Som Holmby sa ovan... det beror på fisklast och matningsfrekvens + vad du matar med. Ett 54-liters behöver åtminstone ett 30% byte per vecka.
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

        Kommentar

        • Diamen
          • January 2004
          • 208

          #5
          Det är ju ingen vits med att byta lite vatten, du byter ju vatten för att bli av me nitriter bl.a. Ta ett blas med stark saft.... Ta en klunk och fyll up med nytt vatten, vad händer? inte mycket. Men ta tre klunkar och fyll sedan på. Nu blir det mer utspätt, det samma gäller ditt kar, byter du för lite får du inte ner nitrithalten tillräckligt.
          Med vänliga hälsningar

          Martin, Susanne och Sebastian

          http://diamen.no-ip.com

          Kommentar

          • Diamen
            • January 2004
            • 208

            #6
            Ursprungligen skickat av Diamen
            Det är ju ingen vits med att byta lite vatten, du byter ju vatten för att bli av me nitriter bl.a. Ta ett blas med stark saft.... Ta en klunk och fyll up med nytt vatten, vad händer? inte mycket. Men ta tre klunkar och fyll sedan på. Nu blir det mer utspätt, det samma gäller ditt kar, byter du för lite får du inte ner nitrithalten tillräckligt. Jag byter mellan 50-60 liter i veckan i mitt 180 liters kar.
            Med vänliga hälsningar

            Martin, Susanne och Sebastian

            http://diamen.no-ip.com

            Kommentar

            Arbetssätt...