sänka vattentempraturen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • landkrabban
    • May 2004
    • 10

    sänka vattentempraturen

    Jag har problem med min vattentempratur. Den är 27 C med jag skulle vilja sänka till 25 C. Först trodde jag att doppvärmarens termostat var dålig varför jag nu kontinuerligt sänkt gradantalet till 22 C. Trots detta har tempaturen inte sjunkit. Så nu har jag kopplat ur värmaren men utan resultat. I rummet är det ca 22 C och akvariet står givetvis i skuggan längst in i rummet. Mitt lysrör är på 15 W. Även på morgonen är det, trots att ljuset varit av i 12 timmar under natten, samma temp som under dagen och kvällen dvs 27 C. Jag har endast ett 63l akvarium vilket ju borde tappa värme fortare än ett större akvarium. Eller håller akvariet värmen så pass effektivt ändå, om nu värmen från lysröret vore orsaken? Vad kan problemet bero på och hur sänker jag tempraturen?
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    #2
    Fungerar termometern? =)
    Som du säger så borde ju temperaturen sänkas iaf någon grad under natten.
    "Failure does not require planning"

    Kommentar

    • Annika
      • January 2002
      • 2518

      #3
      Sådana saker som värmer akvarievattnet är belysning och pump. Ett innerfilter värmer akvarievattnet mera än ett ytterfilter då innerfiltrets pump är i vattnet och all överskottsvärme går ut i vattnet.

      //Annika

      Kommentar

      • landkrabban
        • May 2004
        • 10

        #4
        Ursprungligen skickat av Neptun
        Fungerar termometern? =)
        Som du säger så borde ju temperaturen sänkas iaf någon grad under natten.
        Faktum är att jag mätt med olika termometrar och de visar alla samma resultat när jag testar vattnet.

        Kommentar

        • mgrant
          • July 2003
          • 475

          #5
          Det enklasta sättet att sänka temperaturen är att ventilera vatten ytan. Se till att det är bra väntilation mellan täckglas och vattenytan så kommer tempen att gå ner.
          Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
          Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

          Kommentar

          • landkrabban
            • May 2004
            • 10

            #6
            Ursprungligen skickat av mgrant
            Det enklasta sättet att sänka temperaturen är att ventilera vatten ytan. Se till att det är bra väntilation mellan täckglas och vattenytan så kommer tempen att gå ner.
            Ja, det låter som det skulle kunna funka. Jag får testa det helt enkelt.

            Kommentar

            Arbetssätt...