Något är fel på vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hsog
    • May 2004
    • 1

    Något är fel på vattnet

    Jag har haft akvarium i många år men aldrig råkat ut för följande problem:

    Det började med att mitt 300l akvarium började läcka för ca 1 år sedan. Vi kittade om med silikon avsett för akvarier, dock ej köpt i en akvarieaffär. Fyllde på med vatten igen och tillbaka med alla växter mm. Allt verkade bra till en början men efter ca en månad började fiskarna dö en efter en. Av alla fisksorter var det bara svarta neontetror som det inte dog några av. Växterna slutade växa och verkade bli sköra och gå av. Flytväxterna som i början växte bra såg ut att mögla så dem kastade jag bort. Nitrithalten var och är fortfarande obefintlig. Jag provade med mera ljus, växtgödning och bakterier. Det dör inga fiskar längre men växterna växer inte, tvärtom. Det blev en hel del alger med mera ljus så nu har jag bara ett lysrör. Den enda växt som verkar trivas är javamossa. Alla andra står fortfarande efter 1 år still i växten. Det växer både brunaktiga och gröna alger men inte så mycket. Alla alger sitter fast hårt.

    Någon som har något tips?
  • Fija

    #2
    Går det inte att ta bort kittet och täta med nåt annat, silikon eller nåt?

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      Det verkar lite skumt. Men att just javamossan fungerar kan ge en ledtråd.
      Hög kvävehalt+högt ljus=snabb tillväxt på javamossa
      Hög kvävehalt+lågt ljus=?
      Nästan noll kvävehalt+högt ljus=den kvävs av blågröna alger
      Nästan noll kvävehalt+lågt ljus=den växer rätt långsamt men det är nästan den *enda* växten som överhuvudtaget växer.

      Så just nu tror jag du har väldigt låg kvävehalt, ökar du ljuset får du blågröna alger.

      Kommentar

      • CathrinS
        • March 2004
        • 9

        #4
        Litt sent, kanskje, men silikonlim som ikke er kjøpt på akvaributikk inneholder et stoff som er giftig for fiskene (husker ikke hvilket). så jeg vil anta at problemet ligger der. kjøp silikonlim på akvaributikk neste gang...
        Cathrin. Sjekk hjemmesiden: www.cs.uit.no/~cathrins

        Kommentar

        • CathrinS
          • March 2004
          • 9

          #5
          Ja, det inneholder soppdrepende middel, siden silikonlim som oftest brukes på våtrom (bad f.eks). men om dere kjøpte et akvarielim, bør det jo ikke være soppdrepende middel...?
          Cathrin. Sjekk hjemmesiden: www.cs.uit.no/~cathrins

          Kommentar

          Arbetssätt...