lite frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterW
    • August 2002
    • 630

    lite frågor

    1. hur ofta ska man göra vattenbyten till ett 60 liters?

    2. till mitt 60 liters har jag en väldigt liten pump och filter... pumpen är väl kanske på 100-200 l/h eller något och filtret är ett sånt vanligt litet som inte sitter fasst ordentligt... en hel del av vattnet kan nog gå in i insuget utan att ha passerat filtret.

    3. Jag får hem ett 90 liters imorgon som jag tänkte starta upp för mina Julidochromis Marlieri eller mina Paletter... Mina jullar är väldigt små och jag vill att de ska äta upp sig...

    Vad behöver jag för filter och kapacitet till 90 liters karet om jag så småningom när karet kommer igång vill mata ordentligt, dvs med räkmix flera gånger dagligen? Några tips på hur jag ska rikta utflödet osv?


    .-.-.-.-.-Peter...
    .-.-.-.-.-Peter...
  • Fredrik H.
    • January 2002
    • 30

    #2
    Du bör byta mellan 30 och 50% av vattnet en gång i veckan oavsett akvariets storlek.

    Till ett 90 liters akvarium med Tanganyika tycker jag att du ska ha en filterkapacitet på ca. 200 liter i timman. Utblåset ska sitta så pass högt att man tydligt ser att vattenytan rör på sig. Det behöver inte bubbla bara röra på sig så att vattnet syresätts ordentligt. De flesta Tanganyika cikliderna mår bäst av nästan syremättat vatten.

    mvh,
    Fredrik H.
    www.cichlidforum.com
    mvh,
    Fredrik H.
    www.thecichlidgallery.com

    Kommentar

    Arbetssätt...