Diskusvatten i Gbg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaston
    • September 2002
    • 110

    Diskusvatten i Gbg

    Hejsan!
    Efter att ha bläddrat runt i det här forumet angående Ph-sänkning ett tag inser jag att ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag, vattenkemi e svårt de.
    Jag ställer därför en direkt fråga: Hur får jag rätt vattenvärden för diskus här i Göteborg som har ett kranvatten med Ph-7.8, Kh-2.5?
    Mitt kar är på 600l och utrustat med co2 anläggning. Co2 anläggningen har några år på nacken (akvariehobbyn har legat i träda några år pga.flytt) och är av märket Denerle (köpt på Tropex). Långtidstestet(co2) som jag köpte nyligen är av märket Dupla och enligt bruksanvisningen är det inte riktigt tillförlitligt vid Kh under 3, finns det några långtidstester som är bättre än Duplas?

    Mvh/Gaston

  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Hej!
    Ja, vattenkemi är en djungel...
    Jag sämker pH värdet till mina diskusar med Seacems diskus salt buffert. Det buffrar sig bra, pH håller sig stabilt. Det är ganska dyrt, men väldigt drygt.
    Jag sänker från ca pH 7.5 till 6.5.
    Det fungerar perfekt.
    /Lukas

    Kommentar

    • Gaston
      • September 2002
      • 110

      #3
      Tack för tipset men hur inverkar co2 på sådana preparat?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej,
        För att de flesta CO2 anläggningar skall fungera säkert krävst det ett KH på minst 3 (gärna 4).
        I mitt sydamerika-kar höjer jag först KH något med bikarbonat (kalk är bättre) och sänker det sedan med eksubstrat. Det ger ett stabilt vattenvärde på strax under 7, vilket räcker för de flesta diskus.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Gaston
          • September 2002
          • 110

          #5
          Hej Kjell,
          Hur gör du vid stora vattenbyten (150l) när du först "höjer" med bikarbonat och sedan sänker med eksubstrat? Använder du hinkar eller doserar du i akvariet?
          Jag undrar detta eftersom jag snart skall ha unga diskusar (mycket mat) och kommer förmodligen att vara tvungen att byta mycket vatten och ofta.

          Mvh/Gaston

          Kommentar

          • Gaston
            • September 2002
            • 110

            #6
            Jag tittade in på Hjortgatan och såg att det finns preparat som Kh-aktiv som höjer Kh. Har någon testat detta?

            Mvh/Gaston

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Hej,
              Jag doserar i akvariet - byter ca. 1/3 av vattnet varje gång i mitt 840 liters.
              Det är ju inte mycket som behövs bara någon nypa med bikarbonat och någon dl eksubstrat. Så småningom lär man sig hur mycket som behövs, men i början måste man mäta sig fram med en pH-test.
              Fast som jag nämnde tidigare så är kalk bättre än bikarbonat och ännu bättre och säkrare (fast dyrare) är ju preparat som t.ex. KH-activ.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • imported_n/a
                • January 2002
                • 585

                #8
                Hej

                Finns en fördel med bikarbonat(natriumvätekarbonat) och det är att pH-värdet inte kommer att överstiga 8,3 även om du tillsätter för mycket. Min rekomendation är precis som påpekats tidigare att lägga sig över 3dKH om koldioxid tillförs. Lägger man sig under finns en risk att pH-värdet sjunker snabbt. Koldioxid fungerar som föda åt bakterierna(nitrospiran), vilka sänker alkaliniteten och följaktligen pH-värdet.

                Själv är jag lite lat och nyttjar en pH-meter som jag kör via datorn, där pH-värdet omvandlas till koldioxidhalt. Det finns matematiska samband mellan pH och CO2 om inga organiskasyror tillförs. Vilka värden vill du ha?

                Själv har jag haft diskus i vatten som Hållit ett pH på 7,2 och 3,5dKH utan problem. Numera är pH något lägre(CO2 tillförs) men dKH är lika fortfarande.



                Rickard Berg, SKS 100
                *************************
                http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
                /Rickard
                don Quijote och KA.
                http://www.killifish.tk

                Kommentar

                • Gaston
                  • September 2002
                  • 110

                  #9
                  Hej,
                  Jag är ute efter ett Ph-värde omkring 6,5-6,8.
                  Vad kostar en sån där Ph-meter och var får man tag i en sådan? Hur fungerar den? Finns det någon sådan som är kompatibel med Denerles co2 anläggningar?
                  Första veckan, innan jag hade några fiskar så laborerade jag med ekbarksextrakt (Amtra) men när jag hade sänkt Ph till ca, 6.5 så ökade det igen efter någon timme, detta trots att jag har kalkfri sand och vattnet är mycket mjukt, hur kan det komma sig?
                  Kan man laborera sig fram med Kh-höjare och Ph-sänkare i en 10l hink för att sedan "räkna om" det för akvarievattnet? Måste hinken isåfall ha cirkulation?
                  Mitt Kh-test visar resultat i mg/l hur räknar man om mg/l till dKH?

                  Mvh/ En förvirrad Gaston

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    • January 2002
                    • 585

                    #10
                    Hej

                    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Vad kostar en sån där Ph-meter och var får man tag i en sådan? Hur fungerar den? <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                    Ett exempel är http://www.lanzo.se/drdaq/products.html finns fler.

                    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Första veckan, innan jag hade några fiskar så laborerade jag med ekbarksextrakt (Amtra) men när jag hade sänkt Ph till ca, 6.5 så ökade det igen efter någon timme, detta trots att jag har kalkfri sand och vattnet är mycket mjukt, hur kan det komma sig?
                    Kan man laborera sig fram med Kh-höjare och Ph-sänkare i en 10l hink för att sedan "räkna om" det för akvarievattnet? <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                    Du kan inte höja karbonathårdheten och samtidigt sänka pH-värdet under 7 med hjälp av organiskasyror. Däremot går det om du tillför koldioxid.

                    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Mitt Kh-test visar resultat i mg/l hur räknar man om mg/l till dKH?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                    Se: http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=158


                    Rickard Berg, SKS 100
                    *************************
                    http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
                    /Rickard
                    don Quijote och KA.
                    http://www.killifish.tk

                    Kommentar

                    • Gaston
                      • September 2002
                      • 110

                      #11
                      Hej,
                      Om jag nu har förstått det hela rätt så höjer alltså Kjell både Ph och Kh först med bikarbonat och sänker sedan båda två med ekbarksextrakt, eller? Hamnar man inte då på smma ställe som man började på?
                      Kan man höja Kh/Ph med bikarbonat först och sedan sänka enbart Ph med hjälp av co2?

                      Mvh/Gaston

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        • January 2002
                        • 585

                        #12
                        Hej

                        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Kan man höja Kh/Ph med bikarbonat först och sedan sänka enbart Ph med hjälp av co2?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                        Svar: Ja.

                        Rickard Berg, SKS 100
                        *************************
                        http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
                        /Rickard
                        don Quijote och KA.
                        http://www.killifish.tk

                        Kommentar

                        • Gaston
                          • September 2002
                          • 110

                          #13
                          Tack för era svar.
                          Nu har jag tänkt att jag ska börja prova men jag skulle vilja räta ut några frågetecken först.
                          Om jag skall börja öka Kh i akvariet, hur mycket bikarbonat skall man börja med för att inte chocka fiskarna?
                          Om man använder metoden med att höja Kh med bikarbonat och sänka Ph med co2, kommer inte Ph-värdet att skifta väldigt drastiskt vid större delvattenbyten då (tar det lång tid att sänka Ph med co2)?
                          Vad händer med Ph-värdet när jag stänger av co2 på natten?

                          Ett scenario: Jag har ett ph-värde på ca. 6.8 i burken, jag byter sedan en tredjedel av vattnet (kranvattnets Ph: 7.8) och tillsätter en lagom mängd bikarbonat, nu har akvariet kanske ett Ph-värde på 8.2 ?! Startar sedan co2 och Ph-värdet sjunker långsamt ner till ca. 6.8 igen. (Låter detta rimligt)

                          Jag undrar om man inte skulle kunna använda en kombination av bikarbonat och ekbarksextrakt vid vattenbytet, blanda detta i en hink med rätt dos för den mängd vatten man skall byta och tillsätta detta när man fyller akvariet? Sedan tillsätts co2 kontinuerligt för att ha ett Ph-värde på 6.8.

                          Vilken metod tycker ni att jag skall prova?

                          Mvh/En villrådig Gaston

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            • January 2002
                            • 585

                            #14
                            Hej

                            Så här kan det se ut om man mäter pH och CO2-halt över dygnet : http://home.bip.net/r.be/Killis/Special/Co2-halt.jpg

                            Rickard Berg, SKS 100
                            *************************
                            http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
                            /Rickard
                            don Quijote och KA.
                            http://www.killifish.tk

                            Kommentar

                            • Gaston
                              • September 2002
                              • 110

                              #15
                              Hej igen,
                              Jag kanske är dum men jag hajar fortfarande inte riktigt hur Kjells metod funkar, alltså:
                              Man höjer först vattnets Kh/Ph med bikarbonat tills man har ett Kh på 3,5- 4,0 och Ph kommer i mitt fall då att ligga på 8,3 gissar jag sedan sänker han Ph till rätt nivå med ekbarksubstrat, i mitt fall ca. 6.8 men vad händer då med Kh-värdet? Sjunker det ner också?
                              Vad kan tänkas hända om man använder co2 i kombination med detta?

                              Mvh/Gaston

                              Kommentar

                              Arbetssätt...